Farvel til Englandsfærgen

Efter 139 år: I morgen sejler færgen mellem Esbjerg og Harwich for sidste gang.

Den nuværende Englandsbåd, Sirena Seaways, i Esbjerg Havn. Men i morgen er det slut. Da sejles den sidste tur på ruten Esbjerg-Harwich, og fra på mandag overflyttes færgen til Estland-Sverige-ruten. (Foto: Bo Bork Bechsgaard / DR)

Mange kender den fra studieture eller familieferier. Den knap 18 timer lange færgetur fra Esbjerg til Harwich i England byder for mange på minder om søsyge og billig slik.  

Men når Englandsfærgen i morgen aften tuder i tågehornet og lægger fra kaj i Esbjerg, er det efter 139 år endegyldigt slut.

Passagerruten mellem Esbjerg og Harwich lukker, og fremover vil DFDS kun sejle med gods mellem Esbjerg og Immingham i Nordengland.

Resultat af lang tids nedtur

DFDS har sejlet på ruten siden 1875, men gennem flere år har ruten kæmpet med høje omkostninger, svigtende passagertal og mindre fragt.

Alene passagertallet er faldet fra 300.000 til 80.000 siden det toldfrie salg ombord stoppede, og konkurrencen fra lavprisfly tog til.

- Der er ingen i DFDS, der synes, det er en god idé, men det er desværre virksomhedsøkonomisk nødvendigt. Markedet er løbet fra en passagerrute lige der. Der er for stor konkurrence fra lavprisfly, siger DFDS' kommunikationschef, Gert Jakobsen.

Tuen, der væltede læsset

Ifølge DFDS er "tuen, der vælter læsset", en svovlafgift, som fra 1. januar vil koste ruten omkring 20 millioner kroner årligt.

De 110 ansatte ombord på Englandsfærgen tilbydes alle jobs på andre af DFDS ruter, siger koncernchef Niels Smedegaard.

Den nuværende Englandsbåd, Sirena Seaways, overflyttes fra på mandag til Estland-Sverige-ruten.

 

Facebook
Twitter