Mobiler forstyrrer undervisningen og fællesskabet, og det skal der gøres op med.
Derfor har flere gymnasier i år begrænset elevernes adgang til telefoner.
Det fortæller Henrik Nevers, der er formand for foreningen Danske Gymnasier.
- Det virker til at være en bølge, der er igang, som udspringer af, at vi alle oplever de samme problemer, siger han.
Et af de steder er Esbjerg Gymnasium. Her skal eleverne fremover aflevere deres mobiltelefoner i nyopsatte reolsystemer, så snart modulerne starter - og må kun bruge dem i pauserne, forklarer rektor Sune Ahrenkiel.
- Det er en nødvendighed, for de kan ikke administrere selv at have mobilerne på sig. De ringer og sms'er i timerne, og det går ud over læringen, siger han.
Ifølge Dorte Ågård, der siden 2010 har forsket i, hvordan skærme påvirker undervisningen - først som forsker på Aalborg Universitet og nu som selvstændig pædagogisk konsulent - har det været en stigende tendens gennem de seneste år. Hun er ude på gymnasier en til to gange om ugen.
- Det er særligt efter corona, at gymnasierne er begyndt at have begrænsninger for elevernes brug af mobiler. Jeg ser gang på gang, at gymnasier begrænser brugen af mobiltelefoner, siger skoleledelsesforskeren.
Mobilfri undervisning deler vandene
Selvom nogle gymnasier nu skærmer elever fra konstant at være online, er det ikke alle, der går den vej.
Og der er delte meninger, om hvorvidt det overhovedet er en god idé at skærpe mobilpolitikken på skolerne.
For telefonerne er blevet en fast følgesvend hos mange danskere, og børn skal lære at gebærde sig i den digitale verden. Det mener Mikkel Hjort, som forsker i teknologiforståelse i grundskolen på VIA University College.
- Børn skal uddannes til et samfund, hvor telefonerne er til stede, og hvor digitale teknologier er en del af både deres fremtidige arbejdsliv og privatliv, siger han.
I den modsatte grøft står skoleledelsesforskeren Dorte Ågaard. Hun mener, at skoler og gymnasier svigter eleverne, hvis ikke de afskærmer dem fra mobiltelefonerne i løbet af skoledagen.
- Vi voksne har svært ved at holde fingrene fra telefonen. Og de unges vaner er så indgroede, og deres hjerner er slet ikke færdigudviklet, hvad selvbeherskelse angår. Vi svigter dem, hvis vi selv lader dem styre det, siger hun.
Erfaringerne er gode
I Esbjerg er det ikke uvant, at mobilen bliver pakket væk. HF-klasserne på Esbjerg Gymnasium var nemlig sidste år forsøgskaniner og måtte undvære mobilerne, mens der var undervisning.
Og det viste gode resultater, fortæller rektor Sune Ahrenkiel.
- Det gav færre forstyrrelser, når lærerne underviste, siger han.
Men han erkender, at det ikke er alle elever, der har armene i vejret over de nye regler.
Især 2.- og 3.g eleverne, der har haft adgang til deres telefoner sidste år, skal lige vænne sig til en ny hverdag.
- Der har allerede været flere forbi mit kontor og sige, at jeg tager deres frihed fra dem, siger han.