For første gang på danske strande: Se vandscooteren, der skal redde liv på Fanø

Redningsmandskabet kan fremover spare livsvigtige minutter ved stranden i Sønderho.

Tidevandet er en afgørende faktor i Vadehavet.

Derfor tæller hvert minut, når mandskabet på redningsstationen i Sønderho bliver kaldt ud for at redde badegæster og sejlere ud for Fanøs hvide badestrande.

Nu har de - som den første kyst i Danmark - fået en hurtig og hjælpende hånd: Vandscooteren.

- Vi kommer til at spare rigtig mange minutter, når vi skal ud og redde folk. Vandscooteren kan sættes i vandet på næsten ingen vand, og så kan vi ellers skyde afsted med høj fart for at komme ud til folk, fortæller Niels Fischer-Nielsen fra Sønderho Redningsstation og tilføjer:

- Det bliver en kæmpe forskel for os.

  • - Vi håber, at vi med vandscooteren kan forhindre redningssituationer i at udvikle sig til at blive livstruende, siger Niels Fischer Nielsen. (Foto: Susanne Kristine Terman Pedersen)
  • I 2018 var der fire redningsaktioner, hvor det drejede sig om sekunder eller minutter, inden det udviklede sig til en livsfarlig situation i Sønderho. (Foto: Susanne Kristine Terman Pedersen)
  • Indtil nu har det været et samarbejde mellem en traktor og denne båd, som har reddet folk i Sønderho. (Foto: Susanne Kristine Terman Pedersen)
1 / 3

Fra langsom traktor til hurtig vandscooter

31 gange har redningsfolkene fra Sønderho været på vandet for at redde menneskeliv de seneste fem år.

Turister bliver ofte overraskede over, hvor hurtigt vandet stiger, når højvandet kommer.

Sidst, redningsstationen blev kaldt, sad en mand på et amfibiefartøj fast langt ude på sandbankerne, og tidevandet var på vej ind og i færd med at trække ham ned.

Manden blev reddet i land, men det var redningsstationens traktor, der måtte ud og hente ham.

Fra stranden var der nemlig stadig lavvande, og derfor kunne redningsstationens store redningsbåd ikke sejle ud.

- Vi kan opleve, at vi ved lavvande ikke kan sætte vores båd i vandet. Så må vi køre vores traktor ud, og det siger sig selv, at det tager tid, forklarer Niels Fischer Nielsen.

Derfor er det et stort ønske, der nu er blevet opfyldt.

- Vi er virkelig spændte på at komme i gang med at bruge vandscooteren. Den er specialdesignet til os, så den står mere fast på vandet, og så har vi et redningsbræt, vi kan spænde bagefter, så vi kan redde eksempelvis surfere direkte med ind, forklarer han.

Her har de også alternative redningsfartøjer

  • I Vesthimmerland har de Danmarks første luftpudebåd "Svæveren", som hovedsageligt er beregnet til redning på Vildsted Sø, da Beredskabets redningsbåd ikke kan sejle der på grund af dynd. Som navnet også beskriver, svæver luftpudebåden på vandets overflade, men kan også "sejle" på land. (Foto: (DR))
  • Denne Mercedes Unimog er udstyret med radar, så den er perfekt til at finde køretøjer og personer på stranden. Derudover har Rømø Frivillige Brandværn en terrængående tankvogn. (Foto: Danske Beredskaber)
  • Tårnby Brandvæsen har bmotorcykler med vandtanke og en Fiat Panda til Øresundstunellen. Lige nu er motorcyklerne ude af drift, fordi de er for dyre at vedligeholde, men ved store ulykker kan de stadig sættes ind. (Foto: Michael Pedersen -Tårnby Brandvæsen)
  • Brandvæsenets hurtige slukningsenhed er et køretøj specielt indkøbt til ulykker i tunnellen på Øresundsforbindelsen. Derudover kan HSE'en, som den kaldes, rykke meget hurtigt ud, så den kan hindre en potentiel faretruende udvikling af for eksempel en bilbrand. Vognen skal være så lille som muligt, og derfor er en Fiat Panda 1,4 fra 2007 perfekt. (Foto: Michael Pedersen -Tårnby Brandvæsen)
  • Hovedstadens Brandvæsen har fået en ny brandrobot LUF 60, som første gang var indsat i forrige weekend ved en industribrand i Greve. Robotten kan skyde vand mellem 300 og 4000 liter vand i minuttet og fjernstyres inden for en radius af 300 meter. Den kan køre både på trapper og ramper i en 30 graders vinkel. (Foto: Hovedstadens Brandvæsen)
  • Hos Sydvestjysk Brandvæsen i Ribe er en automobilsprøjte opbygget på en specialbygget bil, der blandt andet bruges på Mandø. Den har en tank med 2000 liter vand, så den kan også bruges ved brand. (Foto: Sydvestjysk Brandvæsen)
  • I Slagelse har man to af denne slags lastbiler. De kan bruges ved uheld på jernbanestrækningen over og under Storebælt. (Foto: Danske Beredskaber)
  • Roskilde Brandvæsen har i flere år haft to vandscootere. Vandscooteren på Fanø er dermed kun den første i Søværnets Kystredningstjeneste. (Foto: Danske Beredskaber)
1 / 8

Der er blevet investeret i mange speciallavede redningskøretøjer over hele landet.

Og det er på sin plads - for hvert liv tæller, lyder det fra Tim Lillelund, der er leder af den danske kystredningstjeneste.

- Når folk er i nød - uanset om vi taler én eller mange - er de vigtige alle sammen, siger Tim Lillelund, som har høje forventninger til vandscooteren.

- Vi har en klar forventning om, at vi kan få mandskabet hurtigere ud, og at nogle situationer kan nå at blive stoppet, inden de bliver egentligt livstruende.

Sommeren skal bruges til at samle erfaringer med vandscooteren på Fanø, og så skal det vurderes, om andre redningsstationer også kan have gavn af én.

Facebook
Twitter