Det kræver tid at tanke batteriet på en elbil, men den tid ser ud til at forsvinde i fremtiden. Det skal nemlig tage kortere tid at oplade elbilen, når man er på farten.
På en tankstation i Rødekro ved Aabenraa tager man forskud på fremtiden med den første superladerstation, som er syv gange så kraftig, som en almindelig ladestation.
Idéen er, at elbilerne på ned til ti minutter får omkring 400 kilometer på batteriet, fortæller Nils Dullum, der har været konsulent i norden for virksomheden Ionity's opførsel af de nye superladere.
- Der er en stor tidsfaktor i det, når elbilerne skal lade op. Den tidsfaktor er kraftigt på vej ned, mens kraftoverførslen fra bilen er på vej den stik modsatte vej, nemlig kraftigt på vej op, siger han.
Udviklingen af elbilernes batterier bliver generelt bedre. I fremtiden skal opladningstiden kunne matche den tid, det tager at tanke benzin- eller dieselbiler.
Udviklingen glæder Mads Aarup, der er bestyrelsesmedlem i elbilforeningen FDEL. Den kortere ladetid er især gavnlig på de lange ture og er nødvendig, hvis flere skal køre i elbiler fremover, mener han.
- Folk der endnu ikke har vænnet sig til at køre i ladehybrider eller i rene elbiler vil få en tryghed ved at kunne oplade med en tid, der minder om en almindelig optankning. Det tror jeg, vil betyde noget for udbredelsen af elbiler, siger han.
Ladestationer forbereder sig til fremtiden
Det er bilmærkerne Volkswagen, BMW, Mercedes og Ford, der har slået sig sammen i kæden, Ionity. Kæden har et mål om at installere 400 superladere i hele Europa.
De nuværende ladestationer kan producere 50 kW, mens de nye stationer kan lade helt op til 350 kW. Derudover har Tesla også udviklet deres superladere, der kan lade op til 120kW.
Ifølge Nils Dullum er de nye superladere en måde at forberede sig til fremtiden, fordi elbilerne hele tiden udvikler sig.
- I dag er der ingen elbiler, der kan tage imod 350kW. I starten af 2019 kommer der elbiler, der kan oplade 150kW, siger han.
Opladestanderen ved Rødekro er designet af Porsche, og det er også Porsche-ejere, der bliver de første, der får gavn af superladeren. I slutningen af 2019 kommer den første elbil, der kan lade 350kW – og den er designet af Porsche.
Almindelige elbiler kan dog stadig oplade ved den nye superlader, dog knap så hurtigt.
I Danmark skal der installeres syv superladere. Lige nu er der superladere på vej ved Skanderborg og Nørager i Nordjylland.