Forbrugerrådet kritiserer pakkefirma: Pakken kan være væk, inden du når hjem

DAO365 får kritik for at fralægge sig ansvaret for, om pakken når frem til kunden.

Når DAO365 leverer en pakke, skal du ikke kvittere for, at du har modtaget den. (Foto: Camilla rønde © Scanpix)

Du står i en svær situation, hvis en pakke, du har bestilt via pakkedistributøren DAO365, aldrig når frem til dig.

Det vurderer Martin Salamon, der er cheføkonom i Forbrugerrådet.

På DAO365’s hjemmeside står der, at konceptet er, at buddet må lægge pakken på adressen, hvis det er forsvarligt. Den kan for eksempel blive hængt på dørhåndtaget.

Derudover skriver virksomheden, at et afleveringsscan, der er foretaget af DAO365 ved aflevering af pakken, i ethvert tilfælde anses som tilstrækkelig dokumentation for, at pakken er afleveret til modtager.

Du skal altså ikke kvittere for, at du har modtaget pakken.

Problemet er, at der kan der ske mange ting, før du når hjem. Pakken kan for eksempel blive stjålet, og du kan ikke vide med sikkerheden, om pakken nogensinde har været der.

Én af dem, der er i tvivl om, hvad der er sket med en pakke, er Anne Marie Dinesen fra Arnum ved Gram. Hun fik en besked om, at pakken var leveret, men hun har ikke modtaget noget.

- Jeg kunne ikke forstå det. Vi kiggede over det hele, selvom det faktisk var en pakke, der burde kunne være i postkassen, siger hun.

Anne Marie Dinesen fandt aldrig pakken, og hun føler sig magtesløs.

- Vi kan ikke gøre ret meget, for vi kan jo ikke modbevise, at de har været her med den, siger hun.

Ifølge Martin Salamon er der forskellige vilkår fra pakkedistributør til pakkedistributør. Derfor er den en god idé at læse vilkårene for levering meget grundigt.

Martin Salamon vurderer dog, at DAO365 er den virksomhed, der er gået længst med at prøve at fraskrive sig ansvaret for, om modtageren får pakken i hænderne.

- Jeg vil mene, at det her er så dårligt for forbrugeren, at man ikke bør gå med til det. Vi vil ikke anbefale forbrugeren at benytte den metode, siger han.

Hos DAO365 mener direktør John Romedahl, at ansvaret ligger ved de butikker, der sælger de varer, DAO365 sender ud.

De skal sørge for, at kunderne er informerede om, at pakken lægges ved døren, lyder det.

- Der kan være noget forkert, hvis man ikke bliver gjort tydeligt opmærksom på præmisserne for leveringen. Hvis jeg bliver bekendt med, at det er tilfældet, så vil jeg gribe ind, siger han.

Forbrugerrådet vil også følge sagen.

- Vi har set en masse gode ting på pakkeområdet, men det her er nok lige over stregen, så det holder vi øje med, siger Martin Salamon.