Gæster valfarter til danske øer: Snup en færge og sus ud på den blå landevej

Det har haft stor betydning for de danske øer, at færgebilletterne siden 2016 har været billigere.

Alene på Skarø er antallet af besøgende steget fra 42.000 i 2015 til 50.000 i 2018. (Foto: Dr)

Der er kø på campingpladsen, i iskiosken eller i den lokale brugs.

For de danske øer oplever, at væsentligt flere gæster snupper færgen og besøger øerne.

- Vi har fået mange flere gæster. Både turister, men også fritidshusejere, der kommer oftere. Øboernes familie og venner kommer desuden oftere på besøg, så det er en win-win, siger Dorthe Winther, formand for Sammenslutningen af Danske Småøer.

Billigere færgebilletter

Spørger man øerne selv, er det landevejsprincippet, der har fortjenesten for at lokke gæsterne på den blå motorvej.

Landevejsprincippet går ud på, at en kilometer til lands skal koste det samme som til vands, og derfor fik 30 danske øer en pose penge i tilskud fra Folketinget i 2016.

Øerne kunne herefter selv bestemme, hvornår og hvordan de ville sænke billetpriserne.

Det har givet pote.

Alene på den fynske ø Skarø er antallet af gæster steget fra 42.000 i 2015 til 50.000 i 2018.

- Der er en vild aktivitet, og ikke kun i sommersæsonen. Vi har et rend af folk, og det var der ikke for fem- seks år siden, siger Gitte Loftlund, der driver det eneste spisested på Skarø.

Væltede ind med turister

Det er op til hver enkelt ø at beslutte, hvordan de tildelte penge til billigere færgebilletter skal bruges.

På Fanø koster en billet med bil eksempelvis nu 220 kroner i lavsæsonen, noget der før kostede 425 kroner. Cykler er nu gratis hele året, ligesom campingvogne er gratis uden for højsæsonen.

Det har haft stor betydning for både de erhvervsdrivende og turistsæsonen på Fanø.

- Særligt i off-sæsonen fra sen august til oktober samt april til juni. Der kan vi se, at vi har fået væsentligt flere gæster end tidligere, siger Poul Therkelsen, direktør for Fanø Turisme.

Det store rykind uden for sæsonen kom bag på Louise Haubjerg, der er indehaver af Rødgaard Camping på Fanø.

Hun havde sendt flere medarbejdere hjem efter højsæsonen.

- Men så væltede det ind den første september. Der var lange køer for at komme ind på pladsen. Det var vi slet ikke forberedt på, siger hun.

Antallet af overnatninger steg fra 365 i 2015 til 870 året efter, og ifølge Louise Haubjerg er omsætningen siden da steget med over 100 procent, hvis hun sammenligner med de tidligere år.

Flertal i Folketinget

Der er grund til optimisme, men fortsat også nogle bump på vejen for landevejsprincippet. For indtil videre må øerne kun sætte prisen på færgebilletterne ned 46 uger om året, og i 2022 vil Folketinget evaluere ordningen.

Men et flertal bestående af Venstre, Dansk Folkeparti, SF, Enhedslisten, Konservative, Alternativet og Nye Borgerlige vil sørge for, at ordningen fortsætter, samt at den gøres helårlig, så man opnår det fulde landevejsprincip.

- Det har været en stor succes ude på øerne, og det er vigtigt at forsætte det. Derfor skal det gøres permanent, siger Henning Hyllested, transportordfører fra Enhedslisten.

Han foreslår, at pengene til landevejsprincippet findes i de kommende finanslovsforhandlinger.

Social- og indenrigsminister Astrid Krag (S) vil se på sagen:

- Jeg tager i første omgang fat på at føre forårets enstemmige beslutning fra det daværende folketing om at justere de to tilskudsordninger på færgeområdet ud i livet. Med den nye lovgivning kommer der yderligere 5,3 millioner kroner årligt til passagerområdet, siger hun i et skriftligt svar til DR.

Puster liv i lokalsamfundet

Hos Danske Småøers sammenslutning håber man på, at ordningen fortsætter og gælder hele året. På Fanø vil ordningen fortsat puste liv i lokalsamfundet.

- Vores lille ø eksisterer jo på et grundlag af turisme med både supermarkeder, campingpladser og færger i vinterhalvåret. Mange af de penge, vi får gennem turismen, sørger for, at vi har så mange faciliteter, siger Louise Haubjerg fra Rødegaard Camping.

På Skarø stemmer Gitte Loftlund i.

- Vi skal have nogle aktive øer, der ikke dør ud. Vi vil gerne holde gang i erhverv og turisme, og det forpligter vi os til, siger hun.

Ikke en døgnflue

Hos Danske Rederier er det afgørende, at landevejsprincippet fortsætter, hvis man vil tiltrække turister og fortsætte med at drive erhverv.

- Hvis man for alvor vil se investeringer på øerne i turismekapacitet, restauranter og hoteller, så har investorerne brug for en sikkerhed. Landevejsprincippet skal ikke en døgnflue, siger Jacob C. Klasen, direktør ved Danske Rederier.

11:04: Opdateret med ændring i formuleringer, hvor ordet permanent optrådte udenfor citat. Tilskuddet til nedsættelse af færgetakster er vedtaget ved lov og skal evalueres i 2022, men et flertal i Folketinget ønsker, at ordningen fortsætter efter evalueringen.

Facebook
Twitter