Kirsten blev erklæret død ved en fejl: Region glemte at udbetale 445 kroner i erstatning

To måneder har hun måttet vente på de 445 kroner, Region Syddanmark skyldte hende.

For langt de fleste tager det ikke mere end 30 sekunder at overføre et par hundrede kroner til sin ven eller nabo.

Men for Region Syddanmark har det taget mere end to måneder at overføre de 445 kroner, som Kirsten Kristensen fra Varde havde fået tildelt, efter hun sidste år fejlagtigt blev erklæret død efter en indlæggelse for lungebetændelse på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg.

- Jeg føler mig rigtig underprioriteret i systemet. Det er en lidt grotesk sag for at sige det lige ud, siger hun.

Da nu 70-årige Kirsten Kristensen sidste år kom hjem fra hospitalet efter sin udskrivelse, lå der flere breve i hendes postkasse, hvor hun til sin store overraskelse kunne læse, at hun var død – i hvert fald digitalt.

Da Kirsten Kristensen blev udskrevet sidste år, var der allerede landet et brev fra hendes forsikringsselskab i postkassen. (Foto: Louise Mandrup DR Syd)

Den digitale død startede efterfølgende en tidskrævende og omstændig 'genoplivning' af sig selv hos både forsikringsselskab, bank, pension, ATP og skat.

Desuden skulle hun bestille nyt NemID, pas og kørekort.

Bad om 70.000 i erstatning - fik 445 kroner

Derfor søgte Kirsten Kristensen en erstatning på 70.000 kroner, men Region Syddanmark ville kun dække de 445 kroner, som hun havde haft i udgifter i forbindelse med anskaffelsen af et nyt kørekort og sygesikringsbevis.

- Jeg føler mig lidt til grin - det må jeg ærligt indrømme. De 445 kroner er nogle penge, jeg selv har betalt i første omgang, så det er ikke nogen kompensation. Det er kun nogle penge, jeg selv har lagt ud for andres fejl, siger hun.

Da DR Syd onsdag kontaktede Region Syddanmark for at høre, hvorfor pengene endnu ikke var blevet overført til den 70-årige, gik der ikke længe, før Kirsten Kristensen fik et opkald fra regionen.

- Nu får jeg dem. Jeg ved ikke, om det er fordi, I har taget det op, men jeg er blevet ringet op og har fået at vide, at de er på vej til mig nu, siger hun.

Kirsten Kristensen havde søgt om 70.000 kroner i erstatning, efter hun blev erklæret død ved en fejl. Hun måtte nøjes med 445 kroner i erstatning, men det var først efter en henvendelse fra DR Syd, at regionen udbetalte kompensationen. (Foto: Bo Bechsgaard)

'En fejl fra vores side'

Hos Region Syddanmark har man efterfølgende lagt sig fladt ned og erkendt, at den manglende udbetaling af de 445 kroner var en fejl fra deres side.

- Det er meget beklageligt, at en borger, som får medhold i en klage om en erstatning, ikke får den udbetalt med det samme. Det har vi også undskyldt over for den pågældende borger, siger koncerndirektør Kurt Espersen.

- Jeg kan ikke svare direkte på, hvad der er gået galt. Når det ene kontor skal kommunikere med det andet kontor, kan der ske nogle fejl.

- Kan du forstå, at Kirsten Kristensen føler sig til grin?

- Det kan jeg sagtens forstå. Det er dybt beklageligt, at Kirsten har været udsat for så mange fejl og så mange dårlige oplevelser i det her forløb, siger koncerndirektøren i Region Syddanmark.

Derfor skal der også følges op på sagen, for at det ikke sker igen, forsikrer Kurt Espersen.

- Vi kigger på vores arbejdsprocesser, og så får vi strammet op. Det må ikke ske igen.

Det ændrer dog ikke på, at sagen har sat nogle dybe spor i Kirsten Kristensen.

- Det har haft nogle personlige konsekvenser for mig, omkring hvordan jeg tænker. Det er bare ingen selvfølge i dag, at man kan få hjælp - det har jeg i hvert fald fundet ud af, siger Kirsten Kristensen.