Køen var næsten væk: Lavine af borgere beder om MitID-hjælp for anden gang

Nu kommer folk tilbage for anden gang for at få hjælp til MitID, siger flere borgerservicechefer.

Hvis man skifter telefon, sletter MitID-app'en eller glemmer adgangskoden, kan det give problemer at få adgang til MitID igen. Illustration: Morten Fogde

Rundt om i landet bøvler folk stadig med at komme over på MitID.

Hos borgerservice i Aabenraa Kommune troede de, at puklen med MitID var ved at være afviklet, men nu er et nyt problem kommet i vejen.

- Rigtig mange af dem, vi har haft besøg af i foråret, kommer ind og besøger os igen, siger Mette Engesgaard, der er leder for Borgerservice i Aabenraa Kommune.

Da borgerne var forbi borgerservice i foråret fik de hjælp til at hente MitID-app'en til telefonen. Men efter flere måneder og en sommerferie stiller borgere sig op igen på borgerservice.

Leder for borgerservice i Aabenraa Kommune, Mette Engesgaard, har forlænget deres projektansatte, som havde til opgave at hjælpe borgere med at kommer over på MitID. (Foto: Søren Kongsted)

- Nu kan de ikke huske koder, og hvordan man logger ind. Det giver et øget pres på medarbejderne, at vi skal håndtere det her. Det kræver lidt ekstra energi, siger hun.

'En lavine af borgere'

Flere kommuner oplever, at borgere nu kommer ind hos dem for anden gang for at få brug for hjælp til MitID. Esbjerg Kommune opfordrer folk til at se, om de selv kan klare MitID-problemerne hjemmefra.

- Den her opgave fylder rigtig meget. Vi kan igen se en lavine af borgere, der har brug for hjælp med at genoprette deres MitID, siger kontorchef i Borgerservice i Esbjerg Kommune, Jan Mortensen.

Borgere søger svar på spørgsmål om MitID på kommunernes borgerservice. Flere borgere er allerede blevet hjulpet i gang én gang tidligere. (Foto: Olafur Steinar Gestsson © Ritzau Scanpix)

Esbjerg Kommune havde regnet med, at de fleste af kommunens borgere snart var kommet over på MitID.

- Men nu kommer der en ny udfordring, hvor de samme borgere kommer tilbage, siger Jan Mortensen.

'For nogen er det mere besværligt'

Det er Digitaliseringsstyrelsen og bankernes brancheorganisation, Finans Danmark, der står bag MitID.

Løsningen med MitID er mere sikker end forgængeren NemID, og derfor kan den også være lidt sværere at håndtere.

- Det er blevet utroligt svært for svindlerne at lave identitetstyveri. Men det har desværre den konsekvens, at det for nogen er lidt mere besværligt at få MitID, hvis man er kommet til at slette det, siger Adam Lebech, der er vicedirektør i Digitaliseringsstyrelsen.

Digitaliseringsstyrelsen har lige nu en kampagne, hvor de fortæller folk, hvordan man hjemmefra kan få MitID-app’en, hvis man endnu ikke har haft den, eller hvis den er blevet slettet.

På borgerservice i Aabenraa ansatte de tidligere på året fire projektansatte, som skulle hjælpe med at afvikle de ventetider, som MitID skabte på borgerservice.

- Vi valgte at forlænge dem, fordi vi kunne se projektet strakte sig meget længere, end vi havde regnet med, siger Mette Engesgaard, leder for Borgerservice i Aabenraa Kommune.