Kristian skaffede 200.000 kroner dage: Nu sælges hans trædyr over hele verden

Iværksættere skal blive bedre til at indsamle penge fra almindelige mennesker, lyder fra dansk erhvervsliv.

33-årige Kristian Sidelmann er en af dem, der har samlet penge ind blandt almindelige mennesker, så han kunne få produceret sine trædyr. Fotos: Fablewood/Anne Rose Sidelmann

For fire år siden fik iværksætteren 33-årige Kristian Sidelmann fra Fanø en idé.

Han er uddannet designingeniør og gik i gang med at udvikle en række magnetiske trædyr, som hans etårige datter kunne lege med.

Trædyr, der kan skilles ad og sættes sammen på kryds og tværs, så de kan forme adskillige fabeldyr.

Sammen med en studiekammerat blev de enige om, at de skulle forsøge at sælge det videre til andre.

- Vi havde en forventning om, at det ville gå godt, men ikke at det ville komme til at gå så godt, siger Kristian Sidelmann.

Ville prøve crowdfunding

Efter at have arbejdet med deres ide brugte de to iværksættere i 2018 crowdfunding til at rejse penge.

- Vi valgte crowdfunding for at se, om folk syntes om vores ide. Vi kunne ligesom få testet, om der var reel opbakning til vores projekt eller ej, siger Kristian Sidelmann.

Crowdfunding er en slags 'folkefinansiering', og der findes fire forskellige former for crowdfunding, som virker på hver sin måde.

En af måderne er, at helt almindelige mennesker for eksempel via hjemmesider går ind og støtter et projekt med deres egne penge.

Hvis projekterne modtager penge nok, skal de bruges på at realisere idéen.

Det var den form for crowdfunding, som Kristian Sidelmann og hans studiekammerat brugte.

På hjemmesiden kickstarter.com lancerede de deres potentielle produkter.

Her kunne man enten blot støtte deres projekt med et beløb, hvis man syntes om deres ide. Eller man kunne give et beløb og samtidig forudbestille en eller flere af deres træfigurer.

- I stedet for at gå i banken og få et lån kunne vi med crowdfunding på forhånd få pengene og gå til vores producent og sætte produktionen i gang, da vi jo allerede havde solgt produkterne, siger Kristian Sidelmann.

De to designere skulle bruge cirka 200.000 kroner på at sætte legetøjet i produktion.

- Efter fem dage havde vi samlet 215.000 kroner sammen. Efter en måned havde vi samlet næsten 400.000 kroner, siger Kristian Sidelmann.

Danmark er bagud på crowdfunding

Ovenstående eksempel er der dog lidt langt imellem rundt om i Danmark.

De danske iværksættere er nemlig langt bagud i forhold til England, USA og vores nabolande.

Ifølge den seneste analyse fra Dansk Crowdfunding Forening og Vækstfonden, som endnu ikke er offentliggjort, samt en analyse fra 2018 fra samme aktører har danske iværksættere endnu ikke fået øjnene op for at indsamle penge via crowdfunding, men det er på vej til en opblomstring i Danmark.

- Vi ser flere og flere, der benytter sig af crowdfunding, men det er stadig forholdsvist ukendt i Danmark, fortæller Jacob Christian Nielsen, der er direktør i Erhvervshus Sydjylland, som blandt andet hjælper iværksættere.

Når danske iværksættere ikke er bedre til at bruge crowdfunding, kan det skyldes, at de tænker mere traditionelt – for eksempel låner pengene i banken eller får penge fra en investor.

Eller også ved de bare ikke, at crowdfunding findes, fortæller Michael Eis, der er formand for Dansk Crowdfunding Forening.

- Det handler om uvidenhed og en smule dovenskab. Mange danske iværksættere tænker stadigvæk meget traditionelt, når de skal finde funding til deres virksomhed, siger Michael Eis.

Hvis crowdfunding for alvor skal vinde frem, er der flere ting, der skal til, mener Michael Eis.

- Der skal mere oplysning til, og der skal en kulturændring til. Vi skal stå til ansvar for vores egne penge - både når vi investerer og søger penge til vores virksomheder, siger Michael Eis.

Legetøj i 40 lande

Hos Kristian Sidelmann har han og sine partneres virksomhed, Fablewood, nu vokset sig så stor, at der indtil videre står over 15.000 eksemplarer af deres legetøjsfigurer i 40 lande verden over – blandt andet i USA, Indonesien, Malaysia, New Zealand, England, Tyskland, Frankrig og Danmark.

I øjeblikket er han sammen med sine partnere i gang med igen at lancere nye træfigurer ved hjælp af crowdfunding, ligesom de også gjorde sidste år.

Og med de seneste par års succes ser Kristian Sidelmann lyst på fremtiden.

- Jeg er meget fortrøstningsfuld. Det er gået langt bedre, end hvad vi havde håbet på, siger han.

Facebook
Twitter