På den smalle Krogsgårdsvej lidt uden for Esbjerg viser Jens Møller rundt med sit målebånd.
- Der er ikke tre meter ind til min tagrende fra vejen, siger han.
Alligevel er vejen hovedåren fra flere vindmøllefabrikker og ud til Esbjerg Havn. Lastbiler med enorme vindmølledele kører derfor på vejen om natten. Ofte kommer der flere særtransportere kørende om natten, fortæller Jens Møller.
- Der er syv følgebiler med. Det er syv biler med lys, med åbne vinduer og radioen kørende.
Han er træt af, at han og naboerne får ødelagt nattesøvnen af de store kørende vindmølledele.
- Det er mest generende om natten. Chaufførerne er dygtige, men det larmer.
Jens Møller og hans nabo Michael Tang Madsen har flere gange filmet de store mølletransporter, når de er kørt forbi deres huse i nattetimerne:
Da vejen er for smal til, at komponenterne kan holde sig indenfor vejen, stikker nogle af delene ind over folks hække, når de kører forbi om natten.
- Vores træer bliver skamferet, og de rager ind over vores private ejendom, siger Jens Møller.
Kommunen har ikke råd til ny vej
I sidste uge blev planerne om at opsætte flere vindmøller på havet præsenteret. Og det får de beboere, DR har talt med på Krogsgårdsvej, til at frygte, at problemet bare bliver endnu værre.
Esbjergs borgmester, Jesper Frost Rasmussen (V), anerkender problemet, og kommunen arbejder på at få omlagt eller forbedret ruten. Men på nuværende tidspunkt findes der ikke kommunale midler til at finansiere et omlægningsprojekt.
- Udviklingen har overrasket alle. Der var en forventning om, at den her rute var fremtidssikret. Nu er komponenterne blevet dobbelt så store. Det er gået stærkt.
Jens Møller ved godt, at den grønne omstilling har en pris. Men ifølge ham er smertegrænsen nået, og det går for langsomt med forbedringerne.
- Vi føler, at der bliver siddet på hændene, mens transportmængden stiger og stiger.
Hans nabo Michael Tang Madsen er enig. Han tør ikke længere bruge sit soveværelse, der ligger få meter fra vejen, af frygt for, at de store vindmølledele rammer hans hus.
- Generne går jo ud over livskvaliteten, og det går ud over herlighedsværdien.
Det er denne rute, lastbilerne med vindmølledele benytter, når de skal til Esbjerg Havn.
Flere og større vindmøller på vej
Ifølge de naboer, DR har talt med på Krogsgårdsvej, er der på en stille nat fem særtransportere i løbet af nattetimerne, men ofte flere - seks nætter om ugen.
Naboernes frygt for endnu flere gener er ikke ubegrundet, vurderer Henrik Bredmose, der er professor ved DTU Vind.
- Når vi skal bygge flere havvindmølleparker, vil der komme mere transport på land. For vi skal have fragtet nogle ting ud til vandet.
Folk, der bor langs en særtransportrute kan ikke kun se frem til flere vindmølledele ude foran stuevinduet. Komponenterne kan også blive større.
- Møllerne bliver større. Jo større møllen er, jo billigere er energien, og derfor har vi ikke nået enden på, hvor stor en vindmølle kan være, siger han.
I kontakt med transportministeren
Ruten for de store vindmølledele blev vedtaget af Esbjerg byråd i 2015. Det var Anders Kronborg (S), der var formand for Teknik og -Byggeudvalget i Esbjerg Kommune på det tidspunkt.
I dag sidder han i Folketinget for Socialdemokratiet, og anerkender, at folkene på Krogsgårdsvej uden for Esbjerg oplever store gener. Han har derfor også fortalt om problemet til transportministeren.
- Når den grønne omstilling vokser, skal vi også sikre os, at der ikke er nogen, der bliver efterladt med larm og lys ind i baghaven. Det er vi selvfølgelig nødt til at kigge ind i, siger Kronborg.
Ifølge Esbjergs borgmester, Jesper Frost, er han i dialog med transportminister Thomas Danielsen (V) om udfordringerne på Krogsgårdsvej.
- Det bliver ikke billigt at lave en løsning. Og det er ikke noget Esbjerg Kommune kan håndtere alene. Og det er heller ikke alene Esbjerg Kommunes problem. Derfor er staten i høj grad nødt til at komme med ind over, siger han.
Det bliver i øjeblikket undersøgt, hvordan transporten af vindmølledele til Esbjerg Havn bliver gjort bedst mulig. Og den analyse afventer ministeren, lyder det i et skriftligt svar til DR. - Jeg vil gerne se den rapport, før jeg tager stilling til, hvordan vi griber sagen bedst an, skriver ministeren.