Lektor: Tysk skal på skemaet fra første skoledag

Børn kan sagtens tackle at få tysk på skemaet allerede fra børnehaveklassen, siger lektor.

Når de små poder begynder i skole, så skal de lære de tyske gloser som der, der, das. (© Modelfoto:)

Det er med at udnytte børns nysgerrighed, og derfor bør tysk også på skemaet allerede i 0. klasse. Det mener tidligere lektor på Institut for Grænseregionsforskning, Karen Margrethe Pedersen.

Tønder Kommune har fra næste skoleår indført tysk på skemaet allerede fra børnehaveklassen, så eleverne bliver bedre til at tale med de tyske naboer mod syd. Karen Margrethe Pedersen mener, at det er vejen frem.

- Endelig lykkedes det. Der er jo i mange år blevet arbejdet på, at børn meget tidligt skal lære at tilegne sig så mange sprog som muligt, for det er der, at motivationen hos børnene er, siger Karen Margrethe Pedersen.

Kun Tønder starter tidligt med tysk

I forbindelse med skolereformen er det blevet indført, at eleverne skal undervises i tysk fra 5. klasse.

De syd- og sønderjyske kommuner ligger tæt op af Tyskland, men det er faktisk kun Tønder Kommune i det syd- og sønderjyske, der begynder helt fra start af skolelivet med tysk.

Engelsk er kommet på skemaet fra 1. klasse i forbindelse med den nye folkeskolereform, og det ærgrer Karen Margrethe Pedersen, at det ikke gælder tysk også.

- De kan nemt tilegne sig et andet sprog end engelsk, men vi skal hele tiden passe på, at engelsk ikke blokerer for lysten til at lære flere sprog, siger Karen Margrethe Pedersen.

Aabenraa: For tidligt med tysk i 0. og 1. klasse

Aabenraa er også nabo til Tyskland, men her er der fra næste skoleår tysk på skoleskemaet fra 3. klasse, simpelthen fordi politikerne mener, at det bliver for meget med både tysk og engelsk fra starten af, siger formand for børne- og uddannelsesudvalget i Aabenraa, Kirsten Nørgård Christensen.

- Det er for tidligt at starte med tysk allerede i 1. klasse, for der skal de jo både lære at regne, lære dansk og lære engelsk. Hvis de så også skal have tysk, så mener jeg, at de får rigeligt at se til, siger hun.

Den argumentation køber  Karen Margrethe Pedersen dog ikke:

- Børn i nogle af de andre lande er jo to-sproget lige fra barns ben af, og der er skoler i Europa, hvor man arbejder med tre sprog sideløbende, så det argument har intet på sig, siger hun.