Lokale sønderjyder jagter det gode snapshot: Tønder vil ’like’ sig til flere turister

Amatørfotos af Tøndermarskens vilde natur skal lokke flere til Tønder gennem Instagram og Facebook.

Tøndermarsken er fuld af gode motiver. Derfor er over 50 amatørfotografer sat i sving med kameraet - de skal promovere området på sociale medier.

Der er hverken tale om busstopreklamer, annoncer eller pjecer, når Tøndermarsken skal promoveres fremover.

Den barske men smukke natur skal i stedet lokke flere nye beboere og turister til området, og de må gerne være unge. Og hvordan fanger man så deres opmærksomhed?

På sociale medier som Instagram og Facebook selvfølgelig. Derfor vil Tøndermarskinitiativet uddanne almindelige lokale til at tage gode Instagram-værdige billeder af naturen.

Ulrik Pedersen, der er fotojournalist og kommunikationskonsulent i Tøndermarskinitiativet, står bag fire fotokurser, der skal gøre de lokale sociale medieprofiler til omvandrende reklamesøjler.

- Det bliver autentisk, og vi kommer tæt på den almindelige borger i modsætning til, hvis jeg kommer med mit store kamera. Der er det meget tættere på, når vi er inde på folks personlige Instagram-profil.

De lokale i Tønder bliver opfordret til at tage gode billeder i Tøndermarsken og dele på sociale medier. Her er ét af dem. (Foto: Jannie Stensbjerg fra Aabenraa. © Dr)

Og det store kamera og den lange linse kan man også bare vælge at lade blive derhjemme, siger Ulrik Pedersen.

- Det bedste kamera er det, vi har på os, og det er jo rigtig tit mobiltelefonen. Så er vi klar til at fotografere hele tiden.

Engagerede lokale er bedste reklame

Lokale amatørfotografer er en god idé, mener Egon Noe, professor og centerleder for Landdistriktsforskning på SDU i Esbjerg. De lokale får nemlig også en større indblik i deres nærområde, og kan fremhæve kvaliteterne som de ser dem.

- Vi er i stand til at gennemskue, når noget er en fremstillet fortælling om et sted. Derfor tror vi mere på det, hvis vi kan se, at billederne er taget af almindelige mennesker, fortæller Egon Noe.

Forskningen peger også på, at ideen kan give pote til dem, der ønsker at tiltrække turister og få flere penge i kassen.

- Forskningen viser, at jo mere man samarbejder med de lokale, jo bedre er man også til at sælge sit område udadtil. Hvor der er lokalt engagement, der kommer man meget bedre udover rampen, siger han.

De gratis fotokurser er ét af flere initiativer, hvor de lokale skal bruge deres fotokundskaber. Initiativet er støttet af Nordea-fonden, Tønder Kommune, Real-Dania og AP-Møller-Fonden.