Maria har lige åbnet en butik - uden personale: 'Det er en fed måde at tjene penge på'

Flere blomsterhandlere har åbnet butikker, hvor der ikke er nogen til at betjene kunderne.

Maria Korsholm har netop åbnet sin første selvbetjeningsbutik. (Foto: Niklas Møller Jørgensen)

Selvbetjeningsbutikker er inden for de seneste år poppet op flere steder.

For eksempel er der flere blomsterbutikker i flere byer, der er åbnet uden personale. Butikkerne har enten døgnåbent eller nogle meget skæve åbningstider.

Maria Korsholm er indehaver af Amaryllis i Broager i Sønderjylland, og hun har for nylig åbnet sin første selvbetjeningsbutik i Aabenraa.

- Jeg har set nogle af mine kolleger gøre det. Og jeg ved fra dem, at der er en god forretning i det, siger Maria Korsholm.

Hun ville gerne åbne en butik nummer to, og hun besluttede sig for, at det skulle være en selvbetjeningsbutik.

- Det smarte ved det er, at kunden bare lige lukker sig ind og finder en ting. Man behøver ikke tage stilling til, at ekspedienten står der. Du kan bare komme ind, gå rundt og kigge uden at blive spurgt om en masse ting, siger Maria Korsholm.

Når kunderne skal bruge selvbetjeningsbutikken i Aabenraa, sender de en sms med en kode til et mobilnummer, hvorefter døren åbner. Man betaler med mobilepay. (Foto: Niklas Møller Jørgensen)

Selvbetjeningsbutikker i blomsterbranchen

Selvbetjeningsbutikken i Aabenraa er langt fra den eneste i blomsterbranchen, der er gået den vej.

I blandt andet Odense, Esbjerg, Kolding, Augustenborg og sågar i den mindre nordjyske by Vodskov, er der kommet blomsterbutikker, hvor kunderne kan ekspedere sig selv.

Hos Sara Blomster i Odense begyndte man med selvbetjeningsdelen for halvandet år siden.

Da mange mennesker arbejder på forskellige tidspunkter af døgnet, ville man gerne gøre det nemmere for kunderne at handle, når de havde brug for det.

- Det er en kæmpe succes, siger Iben Pedersen, der ejer Sara Blomster i Odense.

- I slutningen af juni i år lavede vi årsregnskab, og der var vores omsætning vækstet med 30 procent. Så vi har måttet ansætte en ekstra medarbejder, siger Iben Pedersen, der dog også tror, at flere har benyttet sig af døgnbutikken under corona.

Det er ikke kun blomsterbranchen, der bruger selvbetjening.

Iben Pedersen tilbyder også, at kunderne kan handle hos hende døgnet rundt.

Scanne varerne

Eksempelvis har Coop indført en selvbetjenings-app i deres butikker, hvor kunderne selv scanner de varer, de har brug for og til slut betaler via en app på telefonen.

- Vi har lavet det for at gøre det nemmere for kunderne, da tid er en vigtig faktor for kunderne, siger informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen.

Især under corona er det noget, som kunderne har taget mere og mere til sig.

- Det er stadig forholdsvis nyt. Men det er noget, som flere kunder bruger, siger han.

I udlandet er man nogle steder endnu længere fremme.

I USA har internetvirksomheden Amazon åbnet flere selvbetjeningsbutikker.

Her er det kameraer, sensorer og kunstig intelligens, der holder styr på, hvilke varer kunderne tager ned fra hylderne.

Når man forlader supermarkedet, lægges beløbene sammen og trækkes automatisk fra kundens betalingskort via Amazons smartphone-app.

Fra service til oplevelser

Lektor i forbrugeradfærd og detailhandel Ole Storm Jørgensen fra Erhvervsakademi Dania fortæller, at også i Kina er der en supermarkedskæde, hvor man allerede i dag kan handle uden at møde en kassedame.

Eksemplet i Kina viser, at butikken er gået fra at have fokus på service til nu oplevelser, mener Ole Storm Jørgensen:

- Her kan du gå hen og købe varerne i forretningen og så få dem tilberedt af nogle kokke i forretningen. Du kan tage dine venner med og så spise i supermarkedet, fortæller han.

Ole Storm Jørgensen mener, at den service, som vi kender det fra i dag, måske forsvinder med tiden.

- Butikkerne går fra at have ekspedienter, der hilser og siger farvel henne ved kassen, til at være et sted hvor der sker nogle ting omkring de produkter, man kan købe. Så det mere kommer til at handle om oplevelser frem for en traditionel måde, man tænker butikker på, siger han.

Servicere folk døgnet rundt

Dorte Wimmer, der er forbruger- og detailekspert hos Retail Institute Scandinavia vurderer, at der i Danmark vil komme flere butikker med selvbetjening.

- Jeg tror, vi kommer til at se mere af det. Vi ser det jo allerede med selvbetjeningskasserne i flere butikker, siger hun.

Ifølge Dorte Wimmer er der flere årsager til, at butikkerne i fremtiden går den vej.

- Man kan spare personale, man kan servicere folk på alle tider af døgnet, som er til glæde for kunderne, siger hun.

Hun mener dog ikke, at man kan skære personalet fra i samtlige butikker.

- Som kunde skal du vide, hvad du præcist går efter, når det er selvbetjening. Så har du som kunde brug for hjælp til noget bestemt, er det også nødvendigt med personale, der kan hjælpe, mener hun.

Dorte Wimmer, forbruger- og detailekspert ved Retail Institute Scandinavia forudser flere butikker uden ekspedienter. (Foto: Retail Institute Scandinavia)

En god forretning

Indehaveren af Amaryllis anerkender, at der kan gå noget tabt for kunderne, når der ikke er noget personale.

- Man får ikke servicen, men omvendt kan kunden gå rundt stille og roligt og finde det, som man nu godt kunne tænke sig, uden at skulle føle sig presset af en ekspedient til at købe noget, siger Maria Korsholm.

På skærmen til venstre i billedet får kunderne en præsentation af indehaver Maria Korsholm, der fortæller om butikken. Derudover er der også videoovervågning i hendes forretning. (Foto: Niklas Møller Jørgensen)

Det er da også noget, som flere kunder har benyttet sig af i de første uger med selvbetjeningsbutikken i Aabenraa.

- Det er gået megagodt. Som det kører nu, er det en god forretning, forklarer Maria Korsholm, der ikke afviser, at hun godt kunne finde på at åbne flere selvbetjeningsbutikker i fremtiden.

- Det er en fed måde at tjene penge på. Så det kunne godt være, at jeg får smag for at gøre det andre steder også, slutter hun.

Facebook
Twitter