Michael blev dømt for spritkørsel: Måtte vente otte måneder på en alkolås

Spritbilister venter flere måneder på at få installeret en alkolås i bilen.

Michael Ladefoged er dømt for spirituskørsel og har måtte vente mange måneder på at kunne få installeret en alkolås i bilen.

Knapt et halvt år.

Så længe har ansøgninger om at få en alkolås i bilen i gennemsnit ligget i skuffen hos politiet og ventet på en afgørelse.

Det viser en opgørelse fra midten af januar, som DR Syd har fået aktindsigt i.

En af dem, der har måtte vente længe på svar fra politiet, er den 23-årige kokkeelev Michael Ladefoged fra Vejle. Han ventede fem og en halv måned på at få en godkendelse.

- Jeg synes, der har været alt for lang ventetid. Jeg synes ikke, at der burde gå over fem måneder for at tage stilling til, om man kan få en alkolås, siger Michael Ladefoged.

Ventede otte måneder

Han blev stoppet i sin bil med en promille på 1,2 dagen efter en fest og mistede dermed kørekortet.

Siden 15. december 2017 har dømte spritbilister - såfremt de får tilladelse - kunnet køre bil med en alkolås installeret straks efter frakendelsen.

Derfor tænkte Michael Ladefoged da også, at der ikke ville gå længe, før han igen kunne sætte sig bag rattet.

Men først fire måneder efter, han havde sendt sin ansøgning, blev han kaldt til samtale hos Kriminalforsorgen, som skulle vurdere, om han havde et alkoholmisbrug. Da der var gået over fem måneder, fik han så besked om, at han var godkendt.

Først derefter kunne han gå i gang med det obligatoriske alkohol-, narko- og trafikkursus, tage køretimer til en ny køreprøve og installere alkolåsen i bilen.

Da han endelig stod med sit alkolås-kørekort i hånden, var det otte måneder efter, han havde sendt sin ansøgning.

- Efter jeg mistede kørekortet, havde jeg en masse tanker om min fremtid, mit arbejde og min uddannelse. Jeg kom ned i et sort hul, og det var en stor nedtur, siger Michael Ladefoged.

Risiko for at tabe mennesker på gulvet

Den lange sagsbehandlingstid møder nu skarp kritik fra Mogens Kjærgaard Møller, der er administrerende direktør for Rådet for Sikker Trafik.

Ifølge Mogens Kjærgaard Møller er idéen med den nye alkolås-ordning netop, at folk skal kunne blive i deres livssituation, så de eksempelvis ikke mister deres job og ender i et decideret alkoholmisbrug. Og det kræver en så kort sagsbehandlingstid som muligt.

- Vi risikerer at tabe nogle mennesker på gulvet, som helt sikkert har fået de slag, som de har fortjent. Men det er bare vigtigt, at vi understøtter dem, der gerne vil have en alkolås, så de kan blive i deres job, siger Mogens Kjærgaard Møller.

- Hvis der går over fem måneder, hvor man eksempelvis har mistet sit job, hvad er så incitamentet til at købe en alkolås, siger Mogens Kjærgaard Møller.

Den vejledende pris på en alkolås inklusiv montering og moms er omkring 14.000 kroner.

Opgav lærepladsen

Den lange sagsbehandlingstid fik også konsekvenser for Michael Ladefoged. Han havde nemlig en læreplads som kok på Hyrup Kro ved Vejle, 23 kilometer fra sit hjem.

- Jeg var til sidst nødt til at opsige min læreplads, da jeg ikke kunne holde til at cykle 23 kilometer hver vej, siger Michael Ladefoged.

Jo længere tid, der går, desto mere stiger risikoen for, at folk ryger dybere ned i et hul, mener Mogens Kjærgaard Møller.

- Der skal være en relativt kort sagsbehandlingstid, hvis man skal undgå de kedelige situationer med folk, der bliver fyret fra deres job, og man risikerer at miste kontakten til sin familie.

  • Michael Ladefoged har i dag fundet en ny læreplads som kokkeelev på Restaurant Neptun i Vejle.
  • Da sagsbehandlingstiden på en alkolås tog flere måneder, måtte Michael Ladefoged cykle i alt 46 kilometer om dagen mellem sit hjem og sin elevplads.
1 / 2

Sagsbehandlingen har været for lang

Rådet for Sikker Trafik har kigget mod Sverige, hvor erfaringerne med alkolåse er rigtig gode.

Her er sagsbehandlingstiden kort, og det gavner både samfundsøkonomien, færdselssikkerheden og de, der ønsker at køre med en alkolås.

Chef for Politiets Administrative Center, Karin Jønler, erkender, at sagsbehandlingstiden i 2018 har været for lang.

- Der har helt klart været en sagsbehandlingstid, der ikke har været tilfredsstillende. Ophobningen af sager skyldes primært, at man på et tidspunkt er kommet bagud. Så i løbet af 2018 vil jeg godt tro, at nogle borgere har følt, at der har været en for lang sagsbehandlingstid, siger Karin Jønler.

Ventetid på vej ned

Hun forventer, at ventetiden vil blive kortere i 2019 og oplyser samtidig, at den aktuelle sagsbehandlingstid er nedbragt til tre og en halv måned.

Det sker ifølge hende efter, at de to centre, der tager sig af kørekort, er blevet lagt sammen til ét.

- Vi har fået ansat en del folk i forbindelse med, at vi nu har lavet en sammenlægning af de to administrative centre. Det har vi været på forkant med, og det betyder, at vi nu er godt med på opgaven. Vi arbejder målrettet på at nedbringe sagsbehandlingstiden.

Karin Jønler understreger, at der er forskellige regler og procedurer, som man skal følge, inden man godkender en alkolås til dømte spritbilister.

- Der er også et element af færdselssikkerhed i sagsbehandlingen vedrørende alkolås. Der er nogle forskellige sagsskridt, vi skal igennem, så det er forsvarligt, at vi giver tilladelse til en alkolås. Men vi skal selvfølgelig sikre os, at vi behandler sagerne så hurtigt, vi kan, og det er vi på vej til, siger hun.

Aldrig mere spritkørsel

Michael Ladefoged har fået installeret en alkolås i bilen, og han er i dag i lære som kok på restaurant Neptun i Vejle.

Du har jo bragt dig selv i den her situation ved at køre spritkørsel – det kunne du jo bare have ladet være med?

- Det er helt klart min egen skyld, at jeg indtog alkohol og kørte dagen efter. Jeg fortryder virkelig, at jeg kørte spirituskørsel, og jeg bebrejder også mig selv, at jeg bragte mig i den situation.

- Jeg har taget meget ved lære af den situation her. Jeg kommer ikke til at køre spritkørsel nogensinde igen. Det siger jeg også til mine kammerater. Hvis bare en af dem har drukket en øl, så advarer jeg vedkommende mod at køre. For det kan ende fatalt, slutter Michael Ladefoged.

Alkolåsordningen skal evalueres mod slutningen af 2019.

Facebook
Twitter