Patienter kunne igen ikke ringe til lægevagten og sygehuse: 'Vi skal have en alvorlig snak med TDC'

For anden gang på tre måneder kunne patienter i Region Syddanmark ikke ringe til sygehuse og lægevagten.

Et nedbrud på TDC's telefonnet gav igen store problemer i Region Syddanmark. (Foto: claus fisker © Scanpix)

Et stort nedbrud på TDC's telefonnet betød, at patienter i perioder fra i går eftermiddag til i nat ikke kunne komme igennem til hverken sygehuse eller lægevagten i Region Syddanmark.

Først klokken to i nat blev problemet løst.

- Allerede fredag oplevede vi de første udfald, men lørdag eftermiddag blev problemet mere omfattende og udbredt end tidligere, siger koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen.

Skete også i maj

Det er ikke første gang, at der er problemer med at ringe til sygehuse og lægevagt i Region Syddanmark. I midten af maj i år skete noget fuldstændig tilsvarende.

Og det er på ingen måde acceptabelt, at der nu sker igen, siger Kurt Espersen

- Det er bare ikke rimeligt over for vores patienter og borgere i vores region, at det går ud over dem på denne måde.

- Det er jo et samfundskritisk system, så vi vil tage en meget alvorlig snak med TDC, siger Kurt Espersen.

Beklager dybt

Hos TDC er man meget kede af fejlen og beklager dybt.

Teleselskabet ønsker ikke at stille op til interview, men i en mail til DR oplyser TDC:

- Vi tager situationen meget alvorligt og beklager dybt de gener, det har medført for borgerne og medarbejderne i regionen.

- Vi har igennem hele forløbet været i tæt dialog med regionen, og vi vil fremadrettet gøre alt, hvad vi kan, for at sikre, at en lignende situation ikke opstår igen.

Patienter henvist til akutmodtagelsen

TDC oplyser, at der var tale om to fejl, som forårsagede problemerne.

Hvilke fejl, det præcist handlede om, ønsker TDC ikke at uddybe.

Regionen meldte i går ud, at de patienter, der havde brug for lægevagten eller sygehuset, skulle køre hen på den nærmeste akutmodtagelse, hvor ekstra personale var klar til at tage i mod patienterne.

Patienter kunne dog godt komme igennem til 112.

Grundig gennemgang

Nedbruddet på telefonnettet gav også problemer på Odense Universitetshospital, hvor personalet ikke kunne kommunikere internt.

Regionen fandt dog på en alternativ løsning.

Region Syddanmark oplyser, at man ikke er bekendt med, at problemerne med telefonforbindelserne har haft "alvorlige konsekvenser" for patienter.

TDC og Region Syddanmark vil i de kommende dage lave en grundig gennemgang af, hvad der gik galt, så lignende telefonnedbrud kan undgås en anden gang.

Facebook
Twitter