Radikal borgmester i opråb: Spar strøm og drop elfærge

Udsigten til prisstigninger på færgebilletter får Fanøs borgmester til at se sort på sin egen mærkesag - klimaet.

Står det til øens borgmester og flere fannikker, skal den grønne sejlads sættes ud af drift på ubestemt tid. (Foto: Laura Bruun Hansen - DR Syd)

Elfærgen Grotte sejler dagligt mellem Esbjerg og Fanø.

Men det skal der laves om på, så længe strømpriserne raser mod himlen.

Sådan lyder meldingen fra Fanøs radikale borgmester, Frank Jensen.

Molslinjen, der driver fanøfærgerne, vil nemlig hæve billetpriserne markant fra næste uge.

Og det er ikke fair, at øboerne skal betale så meget for den grønne omstilling, mener borgmesteren.

Fanøs borgmester, Frank Jensen (R), ser sig nødsaget til at sætte grønne løsninger på pause, så længe strømpriserne er høje. (Foto: Laura Bruun Hansen - DR Syd)

- Vi risikerer, at både fannikere og de, der pendler herover på arbejde, vælger at flytte eller sige op, fordi færgen bliver for dyr, siger Frank Jensen.

Selvom det går stik imod de grønne ambitioner i Radikale Venstre, mener han, at elfærgen skal lægges til kaj for en stund.

Og de to dieseldrevne færger skal tilbage på sort diesel frem for den dyre klimavenlige biodiesel, de sejler på lige nu.

- Den grønne omstilling er vigtig. Men vi skal også kigge på, hvad der er realistisk at gøre midt i en energikrise. Så jeg håber, at politikerne på Christiansborg vil give os en hjælpende hånd, lyder det fra borgmesteren.

Elfærgen Grotte har sejlet mellem Esbjerg og Fanø siden oktober sidste år. (Foto: Laura Bruun Hansen - DR Syd)

Fortvivlede fannikker

På Fanø har mange beboere uro i maven over, hvor høje de varslede prisstigninger bliver.

De højere billetpriser vil nemlig kunne mærkes hos dem, der hver dag pendler til og fra arbejde.

Blandt andre værkfører Erik Nielsen.

- Selvfølgelig vil vi den grønne omstilling, men vi skal også kunne holde skindet på næsen, siger han.

Erik Nielsen tager færgen til og fra arbejde alle hverdage. (Foto: Foto: Laura Bruun Hansen DR Syd)

Han mener ligesom borgmesteren, at det er en god idé at tage elfærgen ud af drift, så længe elpriserne er høje.

Samme toner lyder fra hans kæreste, Mette Bundgaard Lauritzen, der er butiksbestyrer i Fanø Lys.

Selvom hun ikke pendler til og fra Esbjerg hver dag, er hun afhængig af, at andre har råd til at besøge hendes butik på Fanø.

- Hvis ikke vi får turister over, så er der ingen butikker herovre. Det kan umuligt løbe rundt med de 3.500 mennesker, der bor på Fanø.

Mette Bundgaard Lauritzen bor og arbejder på Fanø. Hun frygter, at hun mister kunder, når færgepriserne sættes op. (Foto: Laura Bruun Hansen - DR Syd)

Hun mener derfor, at politikerne på Christiansborg må træde i karakter.

- Vi er nødt til at have et loft på, hvor meget det må koste at tage færgen.

'Nej tak til pause på den grønne omstilling'

Det er ikke nødvendigvis priserne på færgebilletter, der står øverst på dagsordenen for folketingspolitikere midt i en valgkamp.

Men en af de nyopstillede kandidater, der håber på at blive valgt ind, bor selv på Fanø.

Alternativets Benjamin Strand Andersen mener ikke, at elfærgen Grotte skal tages ud af sejlplanen.

- Vi har ikke råd til at sætte den grønne omstilling på pause.

Benjamin Strand Andersen (Å) håber, at han kan sætte endnu mere skub i den grønne omstilling, hvis han bliver valgt ind i Folketinget. (Foto: Laura Bruun Hansen - DR Syd)

Derfor bør politikerne på Christiansborg investere endnu mere i den grønne omstilling, når inflationen er så høj, som den er lige nu, mener han.

Så hvis han selv bliver valgt ind i Folketinget, vil han kigge på om hjælpepakker kunne være løsningen i en tid med energikrise.

- Under coronapandemien gav politikerne kompensation på grund af færre turister og satte billetpriserne ned. Det kunne også være en idé, nu vi har høj inflation i Danmark, siger Benjamin Strand Andersen.

Men hvor skal pengene så komme fra til hjælpepakker?

- Så langt er jeg ikke inde i landspolitik endnu. Men vi har vist før, at vi kan gøre det rigtige og passe på vores jordklode, siger han.

Det koster at være grøn

Selvom flere byrådspolitikere og beboere på Fanø gerne sætter den grønne omstilling på pause for en stund, ser ønsket ikke ud til at gå i opfyldelse.

For Molslinjen, der står for driften af fanøfærgerne, bakker ikke på den grønne omstilling, forklarer administrerende direktør Carsten Jensen.

- Vi har forpligtet os til at gå den grønne vej. Vi har allerede lavet millioninvesteringer med elfærgen på Fanø. Og vi har to nye elfærger på vej til Als og Samsø, siger han.

Derfor mener han ikke, at fanøfærgerne igen skal sejle på sort diesel, selvom det potentielt kan nedsætte de kommende prisstigninger.

Siden 1. oktober har fanøfærgerne sejlet uregelmæssigt for at spare på strømmen. Mellem klokken 08.30 og 14.30 sejler de kun to gange i timen i stedet for tre gange. (Foto: Laura Bruun Hansen - DR Syd)

Carsten Jensen anerkender dog, at nogle lokalsamfund er afhængige af færgetransporten.

Men det må være politikerne på Christiansborg, der beslutter, om der skal lempes på grønne løsninger for en stund.

- Hvis der er en ekstraordinær situation lige nu med den høje inflation, så skal det besluttes landspolitisk, at vi sætter pause på den grønne omstilling, forklarer han.

Og byrådspolitikerne på Fanø har også blikket stift rettet mod politikerne på Christiansborg.

For det må være dem, der skal hjælpe med at løse hårdknuden, mener borgmester Frank Jensen (R).

Selvom hans eget parti går til valg på, at Danmark skal være 110% grøn, så føler han sig tvunget til at gå imod de visioner lige nu – i hvert fald når det gælder sejladsen mellem Esbjerg og Fanø.

Hvordan kan du som radikal mene, at du vil sætte elfærgen på pause, og bruge den mere sorte diesel?

- Den grønne omstilling er den vigtigste kamp, vi skal kæmpe. Men udsigten til de høje prisstigninger på færgebilletter, kan afskære os fra resten af landet, fordi folk ikke vil betale for at komme herover. Så midt i en energikrise, er det ikke fair, at 3.500 indbyggere på Fanø skal dække den grønne omstilling, siger Frank Jensen (R).

Fanø Kommune overvejer som konsekvens af de kommende prisstigninger, om det er muligt at lave deres eget færgeselskab, hvor de selv prissætter billetterne.