Robotter klarer opvask og tunge løft på sygehus: 'Medarbejderne skal ikke gå i stykker'

Elektroniske hjælpemidler giver bedre kvalitet i plejen, viser undersøgelse.

Knut Steffensen er ernæringsassistent i køkkenet på Sygehus Sønderjylland. Han ses her sammen med en af robotterne. (Foto: Sygehus Sønderjylland)

Hver dag hjælper en af de fem Tug-robotter køkkenpersonalet på Sygehus Sønderjylland i Aabenraa.

De suser rundt på gangene, i kælderen og hos patienterne, hvor de henter opvask og klarer de tunge løft for køkkenpersonalet. Robotterne kan selv finde vej og sågar selv tage elevatoren.

Robotterne kan have 24 bakker med opvask fra alle patienterne og fungerer som en god kollega, lyder det fra Tina Aarhus, der er ernæringsassistent i køkkenet på Sygehus Sønderjylland.

- Vi sparer mange kræfter og mange skridt hver dag. Robotterne er rigtig gode og tager det tunge slæb, siger hun.

I takt med at vi bliver ældre, og pensionsalderen stiger, tyder noget på, at flere robotter og andre elektroniske hjælpemidler fremover skal skåne plejepersonalet, for at de kan blive længere tid på arbejdsmarkedet.

Bedre pleje med selv-vendende lagner

I Aabenraa Kommune kigger de nu på, om de elektroniske hjælpemidler i plejesektoren bliver brugt godt nok for at aflaste medarbejderne.

For en undersøgelse, som Aabenraa-, Sorø- og Københavns Kommune har deltaget i, viser, at der er flere fordele ved at investere i ordentlige elektroniske hjælpemidler, siger Anne Pagh, der er specialkonsulent i velfærdsteknologien i Aabenraa Kommune.

- Der er nogle klare gevinster i form af reduceret arbejdsbelastning, færre sygedage og bedre arbejdsmiljø i forbindelse med plejen omkring den sengeliggende, siger hun.

Virksomheden Vendlet har lagt elektroniske vend-let-lagner til undersøgelsen. De kan bruges til at vende sengeliggende personer uden dumme løft og akavede stillinger, fortæller direktør Peter Maindal.

- Vi nødt til at sikre, at ingen medarbejdere går i stykker. Vi er nødt til at sørge for et arbejdsmiljø, der er sikkert og kan fastholde medarbejderne, hvis de skal arbejde, til de bliver 70, siger Peter Maindal.

Undersøgelsens resultater viser, at de elektroniske hjælpemidler giver en bedre relation mellem plejer og borger og skaber bedre kvalitet i plejen.

Ingen arbejdsskader efter 46 år

Elektroniske hjælpemidler kan ikke hjælpe en borger alene, for der skal også andre faglige kompetencer til, mener kvalitetsassistent Inge Johnsen fra plejehjemmet Grønnegaarden i Aabenraa.

I 46 år har Inge Johnsen arbejdet i plejesektoren uden en arbejdsskade. (Foto: Susanne Terman Pedersen © (c) DR)

- Man skal ikke bare trykke på en fjernbetjening. Hvis beboeren ingenting kan, skal vedkommende forberedes og ligges korrekt, før man trykke på knappen, siger hun.

Selv har hun arbejdet i plejesektoren i 46 år, hvor hun startede uden lifte og andre hjælpemidler.

- I mine første år sled vi. Dengang hed det løfteteknik, og der løftede vi, sige Inge Johnsen.

Alligevel har hun aldrig haft en arbejdsskade.

I dag hedder det ikke løft, men forflytning. Inge Johnsen har i flere år vejledt andre medarbejdere i at flytte beboere korrekt.

Hun råder medarbejderne til at bruge alle de hjælpemidler, de har mulighed for, hvis de vil undgå arbejdsskader.

- Pas på jer selv, der er ingen andre, der gør det for jer, siger Inge Johnsen.

Køkkenpersonale kan nu tilbyde a la carte

Det er fire år siden, at robotterne blev indført på Sygehus Sønderjylland.

Udover at aflaste køkkenpersonalets skuldre, har robotterne også sparet personalet for en del tid.

Men det betyder ikke, at personalet har mistet kontakten til patienterne, mener ernæringsassistent i køkkenet Tina Aarhus.

- Vi er i kontakt med mange patienter hver dag, fordi vi selv leverer maden ud til patienterne hver dag fra morgen til aften, siger hun.

Robotterne har varetaget flere poster på sygehuset, og evalueringen er nu i gang, siger chefportør Per Johansen.

- Vi får ting leveret til tiden, og personalet kan varetage andre funktioner, som er mindre belastende. Måske kan vi bruge robotterne på andre områder, som kan aflaste vores personale mere på sigt, siger han.