Skoleleder kritiserer krav til hjemmeundervisning: ’Hvorfor tæppebomber vi familierne med krav?’

Skru ned for stressende skolekrav og udnyt tiden til det, forældre normalt ikke når – ro og nærvær, lyder opfordring fra skoleleder.

Skoleleder på Urbanskolen i Esbjerg Steffen Lawaetz mener, at forældre og skolevæsen skal række ud efter den mulighed, der er lige nu, for at give børn nærvær og kærlighed frem for at stresse over at etablere en tro kopi af skoledagen derhjemme. For det er alligevel umuligt, mener han. (Foto: PRIVATFOTO)

- Hvorfor dog skrue op for et i forvejen for mange problematisk stressniveau og følelsen af utilstrækkelighed ved at tæppebombe familierne med krav og forventninger, de færreste alligevel lever op til? Lad os dog ordinere inspiration, tillid og mulighed for fordybelse og nærvær.

Sådan skriver skoleleder på Urbanskolen i Esbjerg Steffen Lawaetz på Facebook.

Han undrer sig over, hvorfor vi midt under coronakrisen fortsætter ufortrødent med et højt tempo i skoleverdenen.

- Velmenende politikere, ministre, direktører, chefer, konsulenter, ledere og andet godtfolk står klar med inputs, vejledninger og ikke mindst digitale løsninger, der alt sammen skal sikre, at vi ikke spilder et sekund og ikke lider produktionstab i den store strømlinede læringsmaskine, vi så gerne vil fremstille folkeskolen som, skriver han.

Læs hele Steffen Lawaetzs opslag her:

'Vi kommer til at stresse rigtig mange'

Når både elever og mange forældre arbejder hjemmefra i disse uger, skal vi lade være med at tro, at man kan nå at lave det samme, som var det en almindelig hverdag.

Det er nemlig umuligt, siger Steffen Lawaetz, da DR ringer og beder ham om at uddybe sit opslag.

- Vi skal tage bestik af, at situationen ikke er, som den plejer at være. Vi skal lade være med at tro, at vi kan få den til at blive, som den plejer at være, forklarer han.

- Hvis vi prøver at klemme en virkelighed ned over det her og tror, at vi kan etablere en skoledag fra 8 til 15 for alle børn derhjemme, kommer vi til at stresse rigtig mange mennesker.

I opslaget på Facebook spørger Steffen Lawaetz derfor:

- Men gør vi os den ulejlighed at stoppe op og spørge, hvad vi egentlig har gang i? Er det vi gør hver eneste dag gennem 10 års skolegang så vigtigt, at vi krampagtigt skal søge at fortsætte så uforandret som muligt – også når verden i nogle uger pludselig ser fuldstændig anderledes ud? Jeg synes det faktisk ikke.

Coronakrisen gemmer på en gave

Derfor opfordrer han til, at forældre og skolevæsen udnytter den særlige situation, vi befinder os i, til at gøre noget helt andet, end det vi plejer.

- Lad os i stedet målrettet gå efter den gave, der jo indlysende er gemt i corona-undtagelsestilstandens grimme indpakning. Tid.

Steffen Lawaetz mener, at forældre bør udnytte den ekstra tid i hjemmet til at dyrke roen, langsomheden, de små fællesoplevelser og samtalerne, der nu er mere plads til.

- Tag en tur ud i naturen. Hør musik. Lav mad. Tegn. Spil. Tal. Lyt. Vær stille. Og frem for alt gør det hele sammen og tal om det, I oplever, sanser og forstår. Det er der uendelig meget læring, udvikling, dannelse og trivsel i – og det kan noget helt andet, end det vi gør hver eneste dag i skolen.

Skolelederforeningens formand Claus Hjortdal giver den esbjerggensiske skoleleder til dels ret.

- Han har jo ret i, at folkeskolen også skal kunne rumme det, han beskriver. Der skal være plads til begge dele i skolen.

Forældre må dermed gerne tage skolelederens budskab til sig, men man skal huske at se det som et både og, understreger Claus Hjortdal.

- For nogle familier vil ting som nærvær, samtaler og oplevelser i naturen være fjernt. Så man skal huske, at der er forskellige virkeligheder.

Steffen Lawaetz slutter sit opslag på Facebook med:

- Kære alle os, der definerer de kommende dage og uger med hjemmeskole: Lad os ikke være så bange for, hvad vi kan tabe af manglende pensum og læringsmål, men lad os række ud efter det, vi lige nu har en enestående chance for at vinde med ekstra fordybelse og tryghed, kærlighed og nærvær.

Steffen Lawaetz' opslag på Facebook har i skrivende stund fået mere end næsten 3.000 likes.

Artiklen er opdateret med citater fra Skolelederforeningens formand Claus Hjortdal.