Svindlere ringer fra kommunen og stjæler NemID: Sådan undgår du at blive snydt

Flere politianmelder danske svindlere, der stjæler personlige oplysninger via mobilopkald.

Dansktalende telefonsvindlere ringer borgere op og forsøger at stjæle personlige oplysninger. (Foto: Mike Segar)

Flere personer er den seneste tid blevet snydt til at udlevere deres NemID og bankoplysninger over et mobilopkald.

Hidtil har det været engelsktalende bagmænd, men nu er svindlerne begyndt at ringe op på dansk, og i en håndfuld tilfælde er det lykkedes telefonsvindlerne at stjæle op imod 60.000 kroner.

Syd- og Sønderjyllands Politi har de seneste tre måneder modtaget flere anmeldelser af dansktalende svindlere, fortæller Helle Lundberg, der er kommunikationsrådgiver hos Syd- og Sønderjyllands Politi.

- Det nye er, at svindlerne ringer op og snakker dansk. De udgiver sig for at være fra kommunen eller fra banken for at få fat i borgernes personlige oplysninger, siger hun til DR Syd.

Denne type kriminalitet, hvor svindlerne gemmer sig bag telefonrøret, kommer i bølger. Selvom svindlerne nu snakker dansk, er det ikke ensbetydende med, at de er nemmere at afsløre, fortæller Jan Kaastrup, der er it-ekspert fra CSIS Group.

- Det er desværre ret nemt for svindlerne at få det til at ligne, at de ringer fra et andet nummer end det, de rent faktisk ringer fra. Eksempelvis så nummeret ligner ét fra kommunen, siger han.

Giv aldrig dine oplysninger over telefonopkald

Hvis man vil undgå at blive narret af en dansktalende svindler over mobilen, skal man ganske enkelt høre efter, hvad der bliver spurgt om, mener Jan Kaastrup.

- Det vigtigste er at lægge mærke til de informationer, man bliver bedt om at give. Man skal aldrig udlevere sine personlige oplysninger over telefon. Man skal heller aldrig fotografere sit NemID og sende det, siger han.

Det samme råder Helle Lundberg fra Syd- og Sønderjyllands Politi til.

- Man skal huske, at hverken banken eller kommunen ringer op og beder borgere om at sende sine bankoplysninger eller lignende, siger hun.

Teknikken bag svindelnummeret kaldes ’spoofing’, forklarer Rasmus Avnskjold, der er pressechef i Telia.

- Når du ringer op, er der et a-nummer og et b-nummer. B-nummeret er det nummer, der ringer op, og a-nummeret er det modtageren kan se på sin telefon, siger han.

Hvilket nummer, der skal vises på modtagerens telefon, kan man frit ændre – og det bliver brugt hele lovligt af blandt andet virksomheder, institutioner og instanser.

Rasmus Avnskjold fortæller, at når Telia opdager numre, der svindler, bliver nummeret lukket ned. Men ofte er svindlerne så hurtigt videre til et nyt nummer, at teleselskabet har svært ved at følge med.

Indtil videre har politiet modtaget anmeldelser om dansktalende telefonsvindlere i kommunerne Middelfart, Tønder, Haderslev og Odder.

Artiklen er opdateret med citat og forklaring af 'spoofing' fra Rasmus Avnskjold, der er pressechef i Telia.

Facebook
Twitter