Trods ambitioner: Kun hver fjerde skole samarbejder med foreninger om idræt

En ny undersøgelse viser, at kun hver fjerde skole har indgået et samarbejde med foreningslivet om bevægelsesmål i skolereform.

Foreningslivet var ellers tænkt som en aktør, der kunne hjælpe med at få mere motion ind i folkeskolen. (Foto: Jørgen Kirk/Scanpix 2013) (Foto: Jørgen Kirk © Scanpix)

Børnenes skoledag byder ikke kun på matematik og dansk. Efter skolereformen blev indført, skal eleverne også bevæge sig 45 minutter hver dag.

Men selvom intentionen i skolereformen er, at skolerne kan samarbejde med det lokale foreningsliv og sportsklubberne om at få bevægelse ind i skoletiden, så er der ikke ret mange skoler, der benytter sig af muligheden.

Ifølge en undersøgelse, som Oxford Research har lavet for Dansk Skoleidræt og Trygfonden, så har tre ud af fire skoler ikke indgået samarbejde med foreningslivet om bevægelse.

Det skyldes blandt andet, at parterne ikke ved, hvad de kan forvente af hinanden, mener Birgit Langelund, der er formand for DGI Sønderjylland.

- Foreningerne har svært ved at finde ud af, hvad de kan gøre for skolerne, mens skolerne er i tvivl om, hvad de kan forvente af foreningerne, siger hun.

Samtidig har skolerne haft travlt med at implementere andre elementer af skolereformen, mener Birgit Langelund.

Skolerne skal sørge for, at eleverne bevæger sig i 45 minutter i gennemsnit hver dag. Det kan foregå på én gang, eller det kan være spredt ud over hele skoledagen. (Foto: Jørn Kirk/Scanpix 2011) (Foto: Jørn Kirk © Scanpix)

Den opfattelse deler Thomas Kjær Nielsen, der er skoleleder på Lagoniskolen i Vojens.

Lagoniskolen har endnu ikke noget samarbejde med de lokale foreninger. Men det er ikke foreningernes skyld, lyder det fra Thomas Kjær Nielsen.

- Vi har haft nogle store skift i ledelsen, der har forsinket den del lidt. I stedet har lærerne brugt mange kræfter på at finde interne løsninger, der sikrer motion i hverdagen, siger han.

Birgit Langelund fra DGI Sønderjylland peger også på, at der er nogle praktiske udfordringer, der gør det svært for skoler og foreninger at samarbejde.

- Foreninger er drevet af frivillige, og de har oftest ikke mulighed for at stå til rådighed i skoletiden, hvor de jo oftest har et arbejde at passe, siger hun.

Bevægelse i skoletiden

  • Skolereformen blev rullet ud på skolerne i august 2014.

  • En del af skolereformen er et krav om, at skolen skal sørge for, at eleverne bevæger sig i 45 minutter hver dag i gennemsnit.

  • Lærerne kan for eksempel lægge bevægelsessekvenser ind i fagundervisningen for at understøtte den faglige læring og træning. Det kan for eksempel være korte bevægelsesaktiviteter, hvor eleverne er fysisk aktive i løbet af undervisningstiden eller i pauserne.

  • Bevægelse kan også foregå i et samarbejde med det lokale foreningsliv, som for eksempel idrætsforeninger eller kulturforeninger og strække sig over længere tid.

Kilde: Undervisningsministeriet.