Udenlandske chauffører skylder millioner i parkeringsbøder: 'Man skal ikke snyde i Danmark og slippe for regningen'

Regeringen pudser nu et privat firma på udenlandske lastbilchauffører, der ikke betaler deres parkeringsafgifter i Danmark.

Der har i årevis været store problemer med overfyldte rastepladser langs motorvejene. Her ses to lastbiler på en parkeringsplads forbeholdt busser og campingvogne på rasteplads Ustrup Øst i Sønderjylland. (Arkivfoto). (Foto: William Sonne Kaalø)

Nu skal fælden klappe for de udenlandske lastbilchauffører, som sniger sig uden om parkeringsafgifter på dansk jord.

For regeringen har hyret det britiske firma Euro Parking Collection til at jagte penge fra de chauffører, som for eksempel holder midt på streger, parkerer på reserverede parkeringspladser eller bryder 25-timers reglen.

Overtræder man reglerne, koster det en parkeringsafgift på 2.040 kroner. Men der er for få udenlandske chauffører, som betaler deres danske afgifter.

Der har i årevis været store problemer med overfyldte rastepladser langs motorvejene. Derfor blev der i 2018 indført tidsbegrænset parkering på 25 timer for lastbiler på rastepladser.

Det gjorde man i forsøget på at komme problemet til livs, men nu er regeringen altså klar med et nyt tiltag, der samtidig skal styrke følelsen af retssikkerhed.

Ifølge Færdselsstyrelsen er det kun 17 procent af parkeringsafgifterne til de udenlandske chauffører, der bliver betalt. Til sammenligning betaler cirka 77 procent af de danske chauffører.

Dét skal der gøres op med, mener transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Det vigtigste for mig er ikke, at der kommer penge i statskassen. Det er mere princippet i, at man ikke skal kunne snyde i Danmark og så slippe for regningen.

Der er en bedre løsning

Initiativet er bestemt et skridt i den rigtige retning ifølge brancheorganisationen Danske Vognmænd.

For det er i omegnen af 6.600 sager med ubetalte parkeringsafgifter, som Færdselsstyrelsen nu sender til det britiske firma.

Det svarer til cirka 11 millioner kroner.

Men der er en bedre løsning end regeringens, mener direktøren i Danske Vognmænd, Erik Østergaard.

- Det havde været endnu bedre, hvis man gav Færdselsstyrelsen mandat til at klampe (låse red.) lastbilerne ude på pladserne. Så bilen først må køre, når afgiften er betalt. For i dag kan Færdselsstyrelsen kun klampe lastbiler, hvis de tilkalder politiet, siger han.

Mangel på parkeringspladser

Men der er også en anden udfordring ifølge Danske Vognmænd.

For der er en række rastepladser langs motorvejsnettet, som ikke har nok parkeringspladser.

- Det er fint, hvis de kan få pengene hjem fra de udenlandske firmaer. For så er det lige pludselig igen lige vilkår for alle chauffører, siger Brian Hjortlund Olesen. (Foto: Brian Hjortlund Olesen)

Den holdning bakkes op af lastbilchaufføren Brian Hjortlund Olesen fra Esbjerg.

For hele problemet opstår ved, at der ikke er nok parkeringspladser, mener han.

- Man skal starte med at etablere flere parkeringspladser. For hvis der var parkeringspladser nok, så var der ingen grund til at skrive parkeringsbøder ud.

- Mange af de udenlandske lastbiler skal holde ude på parkeringspladserne – de har ikke et sted, hvor de kan køre hjem og holde ligesom de danske lastbiler, fortæller Brian Hjortlund Olesen.

- Man ikke skal kunne snyde i Danmark og så slippe for regningen, mener transportminister Benny Engelbrecht (S). (Foto: Emil Helms © Scanpix)

Lad os se, om det virker

Transportminister Benny Engelbrecht mener, at man skal vente og se, om det nye tiltag får en virkning.

For der kan være mange udfordringer ved, at man giver Færdselsstyrelsen lov til at klampe lastbiler, som holder ulovligt.

- Det er ikke nødvendigvis sådan, at godset i bilen vil have godt af at blive bremset i lang tid. Udfordringen ligger i, hvor længe vi så kan holde læsset tilbage. Det er en vanskelig juridisk vurdering, og det kræver typisk en myndighedsbehandling, som er mere omfattende end det, som Færdselsstyrelsen skal foretage, mener transportministeren.

Benny Engelbrecht forventer, at flere nu vil leve op til reglerne, men han erkender, at der nogle steder langs motorvejene kan være problemer med mangel på pladser. Derfor er planen også, at regeringen vil investere i bedre kapacitet på rastepladser.

- Det er ikke et spørgsmål om at gøre enten eller. Det er at gøre begge dele, mener han.

Det forventes, at Euro Parking Collection begynder at indkræve penge fra udenlandske lastbilchauffører i næste uge.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter