Ugeaviser lander stadig i de fleste postkasser

Nej tak til reklamer, men ikke til ugeaviser. De er populære, fordi historierne handler om lokalsamfundet, mener chefredaktør.

Mange siger nej tak til reklamer, men vælger stadig at modtage ugeaviserne. (Foto: Katrine Holler © dr)

Selvom flere og flere vælger reklamerne i postkassen fra, så beholder langt størstedelen den gratis ugeavis.

Faktisk får 84, 8 procent af de danske husstande stadigvæk den lokale ugeavis. Det viser nye tal fra Post Nord.

Til sammenligning siger halvdelen af de danske husstande nej tak til reklamer.

Ugeaviserne er populære, fordi historierne handler om lokalsamfundet. Det mener Peter Orry, der er administrerende chefredaktør hos Jysk Fynske Medier, som blandt andet udgiver 16 syd- og sønderjyske ugeaviser.

- Ugeaviserne beskriver livets gang, der, hvor læserne bor, arbejder og har deres fritid. Det tror jeg, der er mange, der sætter pris på, siger han.

De lokale ugeaviser udgør en stor og vigtig mediegruppe for danskerne.

46 procent af mediebrugerne nævner de lokale ugeaviser som et medie, de har fået nyheder fra den forgangne uge. Det tal er kun overgået af tv, mens det er på niveau med radio. Det viser en undersøgelse, der er foretaget af Roskilde Universitet for Kulturstyrelsen.

Peter Orry tror, at den position vil få betydning for de lokale ugeavisers udvikling de kommende år.

- Vi vil se ugeaviser, som strammer sig an. Det er ikke nok at ramme postkassen, det kræver noget godt indhold rent faktisk at få modtagerne til at læse ugeaviserne, siger han.

Er man ikke interesseret i at modtage de gratis aviser, kan man bestille et klistermærke til postkassen hos Post Nord.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på syd@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.