Var tæt på at flytte fra hus og hjem: I dag tjener Peter 32 millioner kroner

Skechers er nu den andenstørste leverandør af sko i Danmark – kun overgået af Ecco.

Peter Jørgensen var bundet på hænder og fødder.

Bankerne havde smækket kassen i, og i sin handelsvirksomhed i Bramming havde han et helt lager fyldt med moderigtige sko og støvler, der ikke kunne sælges, mens virksomhedens likviditet skrabede bunden.

- Det var faktisk så slemt, at min kone og jeg måtte sige til børnene, at vi ikke var sikre på, om vi kunne blive boende i vores hus, eller om vi måske skulle flytte i en lejlighed, fortæller Peter Jørgensen.

Peter Jørgensen sidder i et showroom omringet af sko i alle mulige farver. Fælles for skoene er, at der på dem alle står Skechers. Bag navnet gemmer sig verdens tredjestørste skomærke kun overgået af Nike og Adidas. Peter Jørgensen er direktør for virksomheden Sports Connection med base i Kvaglund lidt uden for Esbjerg, og igennem sit firma har han i snart 15 år haft eneret til at markedsføre og sælge de populære sneakers i hele Skandinavien.

En eneret han fik i 2005, da han sendte en forretningsplan til Skechers’ moderfirma i USA. Forretningplanen fangede firmaets interesse, og en måneds tid efter fløj to af de øverste direktører fra USA til Bramming, hvor de besøgte Peter Jørgensen i tre intense dage.

- Det var jo ikke bare lige 20 minutter ved et grønt eksamensbord. Det var nærmere halvandet døgn sammenlagt, hvor jeg følte, at jeg var til eksamen, og hvor jeg skulle vise, at jeg havde et engagement, der kunne bruges til noget, fortæller Peter Jørgensen.

Sansefuld salgskonference i LA

Det lykkedes. For nogle dage efter tikkede en mail ind fra USA, hvor der stod, at Skechers gerne ville samarbejde med Peter Jørgensen og Sports Connection. Hans første opgave var at deltage i en stor salgskonference for alle Skechers-forhandlere i hele verden på det berømte Beverly Wilshire Hotel i Los Angeles, som blandt andet er kendt fra filmen Pretty Woman.

- Jeg havde kun et par uger til at forberede den konference. Der skulle jeg så præsentere mine tanker og idéer for den kommende tid.

(Foto: Lars Düwel © (c) DR)

På det tidspunkt var Peter Jørgensen i forvejen vant til at arbejde med sko og havde gjort det som salgschef for Gørding Skofabrik, men han havde aldrig set så mange forskellige sko på én gang.

- Jeg tænkte, hvordan skal jeg dog nogensinde kunne nedbryde det her og vælge det ud, som var mest relevant for en selv. Så det var en helt ny verden.

En smertefuld finanskrise

Men under finanskrisen i 2008 var det – som indledningen beskriver - ved at gå galt. Salget af Skechers var endnu ikke kommet i gang, og på det tidspunkt bestod Peter Jørgensens virksomhed primært af egenproducerede modesko og støvler samt et samarbejde med det japanske skomærke Mizuno.

- Jeg husker et tidspunkt, hvor jeg gik på gulvet foran alle mine medarbejdere og sagde, at jeg virkelig kæmpede for at finde en løsning, men at det også var en realistisk mulighed, at enderne ikke kunne hænge sammen, og at virksomheden og deres job ikke eksisterede i slutningen af ugen, siger Peter Jørgensen.

- Det var virkelig grænseoverskridende. Jeg kan stadig få en ubehagelig følelse i maven af at sidde og snakke om det. Det var ikke sjovt. Jeg har en stolthed, så når jeg har lånt penge, og man har været med til at finansiere mig, skal de have deres penge igen.

Hjælp fra Holland

Men løsningen kom i form af en hollandsk samarbejdspartner, der købte halvdelen af Sports Connection. I årene efter finanskrisen fik Peter Jørgensen sat Skechers op som virksomhedens førsteprioritet, for det havde indtil da været svært at slå igennem med det stadig relativt ukendte skomærke.

- Det var med små skridt i starten, det må jeg medgive.

På det tidspunkt var Skechers begyndt at blive virkelig stort i USA, men ikke i resten af verden. Mere end 80 procent af omsætningen lå inden for det amerikanske marked.

- Når jeg skulle fortælle kunder eller forhandlere om Skechers, havde de næsten aldrig hørt om det før. Så der skulle bruges en kreativ tankegang for at komme i gang, siger Peter Jørgensen.

Men den kreative tankegang lykkedes, og ved blandt andet at skifte målgruppe, så virksomheden i højere grad fokuserede på et mere voksent segment frem for kun de unge, begyndte Skechers at tage fart. Noget der især blev kickstartet, da Peter Jørgensen i 2013 sammen med to partnere åbnede Nordens første Skechers butik på gågaden i Odense – hvor man hidtil kun havde solgt Skechers gennem eksterne skobutikker.

- Vi oplevede, at kunderne i meget højere grad fik øje på mærket, siger Peter Jørgensen.

’Det er gået ud over de vildeste fantasier’

Siden 2013 er det gået stærkt for Peter Jørgensen, og i regnskabsåret for 2018 lavede Sports Connection et årsresultat på 32 mio. kr – kun overgået af Ecco inden for andre skoleverandører i Danmark.

- Det har jo været helt vildt. Da vi åbnede vores første butik i 2013, blev jeg spurgt, hvor mange butikker vi kunne åbne i Norden. Der svarede jeg, at hvis vi kan få 10-12 butikker i drift, var det fantastisk godt. Nu har vi lige åbnet nummer 37, og vi har fem mere på vej. Det er virkelig gået ud over de vildeste fantasier, jeg havde på daværende tidspunkt, siger Peter Jørgensen.