Vi elsker kunstige blomster: Folk vander og dufter til dem

Kunstige blomster er blevet så virkelighedstro, at flere danskere køber dem.

Kunstige blomster bliver i dag lavet i en kvalitet, der ved første øjekast nemt forveksles med en rigtig blomst - er hortensiaen her ægte eller kunstig? (Foto: Hanne Høier © (c) DR)

En blomst klippes til og bindes pænt sammen med de andre i den buket, Randi De Claville Juhler står med i hånden.

Selvom der er hundredvis af blomster i lokalet, er der ikke en eneste parfumeret duft i luften. Blomsterne er nemlig kunstige.

Randi De Claville Juhler og Maria Christina Kirkeby driver virksomheden Flotalia i Sønderborg, som på abonnementbasis udlejer kunstige blomster til restauranter, hoteller og butikker med stor succes.

En rundringning til en række store forhandlere af kunstige planter og blomster viser, at salget af kunstige blomster og planter er steget markant de seneste år.

Selvom Ikea stadig sælger flest ægte planter, er salget af de kunstige steget med over 30 procent. I Bauhaus solgte de sidste år 14 procent flere kunstige planter end året før, og 2018 ser ud til at blive endnu bedre for de kunstige blomster.

Også i Plantorama kan direktør Peter Vang Christensen nikke genkendende til den blomstrende tendens.

Denne buket er lavet af kunstige blomster. (Foto: Louise Mandrup © (c) DR)

- I år har vi haft en vækst siden januar på 54 procent på kunstige blomster, og det er jo helt fantastisk, siger han.

Ligner den ægte vare

De kunstige blomster hos Flotalia er lavet af silke og bomuld, og kvaliteten er så god, at det faktisk er svært at se, at det ikke er den ægte vare, man står med.

- Enkelte gange har der været læbestift på blomsterne, når vi henter dem igen, fordi folk har været helt nede og dufte til dem. Alle vores kunder siger, at de snyder mange. Især fordi, vi har vaser med gel i, som ligner vand. Vi har også oplevet, at folk vander dem, fortæller de to indehavere af Flotalia.

Blomsterne importeres fra England, og udvalget af blomster er lige så stort som hos en almindelig blomsterforhandler. Alle blomster bliver genbrugt og er allergivenlige.

- I og med, at de bliver bedre og bedre i kvaliteten, vinder det ind hos folk. Det er nemt, du skal ikke skifte vand, og de står bare og ser friske ud.

Ser godt ud på Instagram

Boligmagasinet, der skriver om indretning, har også bemærket blomstertendensen, og er enig i, at popularitet også hænger sammen med den forbedrede kvalitet.

Men også Instagram har en rolle, fortæller Mi Skjold Brix, der er digital redaktør på Boligmagasinet.

- Det signalerer status. Folk dyrker deres hjem på en anden måde, nu hvor vi har Instagram, og du skal jo have en ny buket hver uge, hvis den skal stå flot. Det koster penge, og derfor er det et statussymbol.

Randi De Claville Juhler og Maria Christina Kirkeby, der sælger og udlejer kunstige blomster, importerer dem fra England.

Restaurant Værftet i Egernsund er en af Flotalias kunder, og her ser man mange fordele ved at have kunstige blomster i restauranten.

- De bliver skiftet en gang i måneden, så der kommer noget nyt. De ser friske ude hele tiden, og så er der prisen i forhold til friske blomster - friske blomster er meget dyre i dag, siger restauratør Thomas Jacobsson.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på syd@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.