Cecilie og Else-Katrine er ordblinde og underviser yngre elever med samme problem

Der er stor spredning i skolernes indsatser med ordblinde elever, men på en skole nær Vejle har de succes.

Cecilie Jensen (til venstre) og Else-Katrine Boel Johansen er begge ordblinde, men en særlig ordning på deres skole, Smidstrup-Skærup Skolen, har gjort, at det ikke er noget, de lader sig slå ud af.

Cecilie Jensen og Else-Katrine Boel Johansen går i 8. klasse på Smidstrup-Skærup Skole i Vejle Kommune, og så er de begge ordblinde.

Det er noget, de havde svært ved at acceptere, da de for efterhånden nogle år siden fandt ud af det.

- Det var i 4. klasse, jeg blev testet. Det var lidt en mavepuster til at starte med, for jeg skulle lige tænke over, hvad skete der nu. Er jeg nu helt forkert, siger Else-Katrine Boel Johansen.

Også Cecilie Jensen havde svært ved at slå sig til tåls med, at hun var ordblind, men fælles for de to piger var, at initiativet 'ordblindepatruljen' har gjort dem begge mere positive over for deres læsevanskeligheder.

- Da jeg kom med i ordblindepatruljen, blev det bare en naturlig ting, og så var det meget mere behageligt, siger Else-Katrine Boel Johansen.

Hør Cecilie Jensen (til venstre) og Else-Katrine Boel Johansen fortælle om, hvordan det var, da de fandt ud af, at de var ordblinde:

Ordblindepatruljen er et initiativ på Smidstrup-Skærup Skole, hvor de ældre ordblinde elever underviser de yngre, ligesom man også tester nye undervisningsmaterialer til ordblinde af for lærerne.

På den måde er man fælles om udfordringerne, og der kan være mange fordele ved at holde de voksne ude af det, mener pigerne.

- Det betyder meget, at det er andre børn, man får hjælp af. Man lytter måske mere til børn, end man gør til voksne. De ved nemlig ikke så meget om det, siger Cecilie Jensen.

Cecilie og Else-Katrine har været dem, der fik hjælp af de store elever, og nu er de så selv blevet de store elever, der skal tage sig af de yngre børn, der måske lige har fundet ud af, at de er ordblinde.

- Vi siger ofte, at vi selv er ordblinde, og at vi godt ved, det kan være svært, men at man bliver nødt til at hænge i, siger Cecilie Jensen.

Ikke lige muligheder for alle

Det er ikke alle skoler, der har et lige så grundigt tilbud til ordblinde elever som på Smidstrup-Skærup Skole.

Siden 2015 har skolerne skullet tilbyde elever med læsevanskeligheder en ordblindetest i tredje klasse, men det er bestemt ikke alle skoler, der får fulgt op på testen.

- Det er meget tilfældigt, hvordan indsatsen er, alt efter hvilken kommune man bor i. Nogle kommuner er meget dygtige og har en nedskrevet politik, siger Janne Sabroe, der er formand for Ordblindeforeningens politiske udvalg.

- Andre kommuner gør ingenting. De tester bare børnene, og konstaterer, at de ikke kan gøre mere, fordi de ikke har pengene til at hjælpe, siger hun.

Det er en klar fejl, at der ikke bliver fulgt lige godt op alle steder, mener børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).

- Der er brug for, at der er hjælp til ordblinde på alle skoler i Danmark. Der skal altid være mulighed for at få hjælp og støtte fra én, der har specialkompetencer i ordblindhed, siger hun.