Corona betyder stort underskud: Givskud Zoo beder gæsterne om penge

Økonomien i Givskud Zoo er under pres, og det er den i flere af landets dyreparker og akvarier.

Brillebjørne-ungen Uno er nuttet, og mange har været i Givskud Zoo for at hilse på ham. Men slet ikke nok til at parken kan få indtægter og udgifter til at gå op i år. (Foto: Morten H ANDERSEN © Givskud Zoo)

Billetter, is, mad og måske et tøjdyr fra butikken. Pungen skal op mange gange, når sommerturen går til zoo.

Men der skal mere til, hvis Givskud Zoo skal klare 2021 uden store økonomiske skrammer efter halvandet år med corona.

Derfor har Givskud Zoo den seneste måned bedt sine facebook-følgere om økonomisk støtte.

Indtil videre har lidt over 1.300 givere sendt over 300.000 kroner i kassen. Det er direktøren for Givskud Zoo, Richard Østerballe, glad for. Men trods de mange bidrag, kommer 2021 til at ende med et underskud på op mod ti millioner kroner.

Parken er ikke truet af lukning, alligevel er det nødvendigt at få penge på kontoen.

- Vi er ret håbløst bagude, siger Richard Østerballe, for han og personalet mangler 50.000 gæster i forhold til budgettet.

- Men vi tror og føler, at folk kan se Givskud Zoo som et fællesprojekt, og som et sted i udvikling, siger han.

Flere kæmper med økonomien

En af dem, der har grebet telefonen og sendt et bidrag, er Hanne Bredahl fra Vejle. Hun er kommet i parken i Givskud i mange år, og stedet er vigtigt for hende.

- Givskud Zoo har betydet så meget for os i lokalområdet, så vi skylder at støtte og hjælpe dem, når de har brug for det, fortæller hun.

Det er ikke kun Givskud Zoo, der kæmper med økonomien i år. Også Københavns Zoo og akvariet Den Blå Planet har hen over sommeren bedt om økonomisk hjælp fra gæsterne.

- Når stederne vælger at bede danskerne om penge, er det fordi deres situation er alvorlig, siger formanden for akvariernes og de zoologiske havers sammenslutning (DAZA), Bjarne Klausen, der er direktør i Odense Zoo.

Initiativet kan vise sig at være en fordel for Givskud Zoo på længere sigt.

Det mener Jasmina Pless, chef for iværksætterpolitik i arbejdsgiverforeningen Dansk Erhverv. Hun har beskæftiget sig meget med crowd-funding, som det kaldes, når man beder andre støtte sin virksomhed.

- Det er modigt, at man rækker ud til kunderne. Og virksomheden kan få den fordel, at man får en tættere relation til kunderne i fremtiden. Men man er også med til at redde job, og sikre at tilbuddet stadig er i lokalsamfundet, siger Jasmina Pless.

I Givskud glæder Richard Østerballe sig over, at åbenhed og efterlysning af penge, gav pote.

- Der er ingen tvivl om, at den måde at annoncere en ulykkelig situation på virker. Folk bliver pludseligt opmærksomme på, at at vi er i knibe, og at de faktisk gerne vil hjælpe, siger Richard Østerballe.

Og hjælpe - det vil Hanne Bredahl gerne, også mere end denne ene gang. Hun er klar til at sende flere penge, hvis Givskud Zoo beder om mere hjælp.

Facebook
Twitter