Crowdfunding giver liv til gode ideer, som banker har kvalt

Flere virksomheder finder penge hos folket, når de har svært ved at skaffe penge i banken.

Det er ikke let at gå i banken og låne penge til en film. Med crowdfunding kan filmmagerne tit skaffe penge på en anden måde. (Foto: © Christian Wagner, Stock Xchng)

Hvis folk har en ide, som de gerne vil have penge til at føre ud i livet, så er det normale at gå i banken. Men nu får bankerne konkurrence fra crowdfunding.

Det vil sige, at folk med gode ideer leder efter pengene på nettet hos helt almindelige borgere.

Det kan betyde at bankerne får mere konkurrence, men også at virksomheder kan dyrke ideer, som en bank aldrig vil låne penge ud til.

Mange kan ikke låne penge

Nye tal fra Dansk Erhverv viser, at hvert fjerde firma får et nej, når de vil låne penge i banken. Så er crowdfunding en god mulighed, siger stifteren af Dansk Crowdfunding Forening, Michael Eis fra Fredericia.

- Crowdfunding er et direkte anslag mod bankernes hjerteblod. Det er klart, at det kommer da til at betyde noget for bankerne i fremtiden, siger han.

Men det kommer også til at betyde, at forbrugere får flere fantasifulde ting mellem hænderne.

- Det kommer til at skabe nogle produkter, som vi helt klart ikke ville have set, hvis crowdfunding ikke fandtes som begreb, siger Michael Eis.

Filmskabere får hjælp fra crowdfunding

To film fra Trekantområdet ville næppe have haft en chance, hvis filmskaberne var gået i banken eller til Filminstituttet for at bede om penge.

Claus Thomsen er producent på filmen "Gælden", der foregår i Vejle. Han siger, at crowdfunding giver en større frihed.

- Man er ikke altid været herre over projektet, hvis man går gennem fonde, siger han.

Penge er ikke det vigtigste

I Grindsted er instruktør Mads Erichsen lige blevet færdig med at optage filmen "Vindmøllernes Sus".

Den er også finansieret ved hjælp af lokale donationer, fortæller han.

For ham har det vigtigste ikke været pengene, men at vide, at der er nogle, der vil se hans film fra Grindsted.

- Projektet kommer ud til en kæmpestor flok af mennesker. Om de så smider penge i det eller ej, så har de i hvert fald set det. Det tror jeg faktisk er den største værdi, siger instruktør han.

Tal fra Dansk Erhverv viser, at hver femte firma kunne finde på at bruge crowdfunding.