Dansk designikon får sin egen udstilling: Salget af Bojesens abe er rekordstort

Trapholt i Kolding åbner torsdag en stor udstilling om Kay Bojesen.

Sara Staunsager sammen med Kay Bojesens ikoniske abe.

Kay Bojesen er klart mest kendt for, at han i 1951 designede en klassiker, der står i mange danske hjem.

Der er tale om Kay Bojesens abe.

- Aben blev ret tidligt populær. Den kom til verden i 1951, og allerede det første år blev der solgt 4.000 aber fra Bojesens butik i Bredgade. Den blev et ikon for den her tid, siger Sara Staunsager, der er kurator for en ny Kaj Bojesen-udstilling på Trapholt i Kolding, der åbnede torsdag.

Det er 67 år siden, at Kay Bojesens abe i teaktræ gik i produktion, men den er igen blevet populær blandt den yngre del af befolkningen, mener kurator Sara Staunsager.

- Aben har fået en renæssance. Den ses som en reproduktion af historisk legetøj, den er mere en genstand for sociale relationer, og den bliver givet i både konfirmationsgave og bryllupsgave, og vi kan huske, hvem vi fik aben af, siger hun.

Kay Bojesen med sin abe (Foto: Kay Bojesen Denmark)

- Den ses i dag på sociale medier, hvor det boomer med opstillinger og præsentationer af den her abe, siger Sara Staunsager.

Salget boomer

Og abens popularitet bakkes op af salgstallene.

Det er Rosendahl Design Group, der står for salget af Kay Bojesens abe.

- Den her abe har altid solgt rigtig godt, men over de seneste 10 år har det været i en konstant stigning. Den er en super populær gave til bryllup, konfirmationer, dåb og studenterfester, siger Charlotte Fly Andersen, der er viceadministrerende direktør i Rosendahl Design Group.

Går vi tilbage til 2015 blev der solgt ti gange så mange Kay Bojesen aber som i 2008, og det tal er stadig på vej opad, fortæller Charlotte Fly Andersen.

- Vi gør os nogle tanker om, hvordan trædyr kan være så populære i den tid, vi lever i. Vi tror, det er fordi den verden, vi lever i, er så ekstremt digital, og så har man brug for en kontravægt til den digitale verden. Noget, der er vedvarende og ikke forsvinder ud igennem fingrene på dig som en snapchatvideo, siger hun.

Ifølge Charlotte Fly Andersen er Kay Bojesens abe et af de to bedst sælgende brands, som Rosendahl Design Group har.

Udstillingen på Trapholt er den største Kay Bojesen-udstilling nogensinde, og den er blevet til i samarbejde med Aarhus Universitet og Københavns Professionshøjskole ligesom Kay Bojesens familie har bidraget.

- Med Kay Bojesen kan vi bliver klogere på, at flere parallelle måder at arbejde med materialet skaber det originale og relevante resultat. Kay Bojesen sammenlignes i innovationsforskningen med genier som Thomas Edison og Leonardo da Vinci, som på en og samme gang formåede at være åbent legende med blik for udviklingspotentialer og strategisk sans for markedet, siger Karen Grøn, der er museumsinspektør på Trapholt, om baggrunden for udstillingen.

Kay Bojesen døde i 1958, han blev 72 år gammel.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på trekanten@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.