Dansk flyselskab ramt af tekniske problemer og 1.000 klager: Vi har haft et møgforår

Det danske flyselskab Danish Air Transport (DAT) har haft store tekniske problemer dette forår.

Et fly i DAT-flåden. DAT har været ramt af et særdeles klagefyldt forår. Arkivfoto. (Foto: DAT © DR Bornholm)

Det danske flyselskab Danish Air Transport (DAT), der har hovedkontor i Vamdrup Lufthavn, har haft et særdeles dårligt 2018 indtil videre.

Tekniske problemer og store kompensationsbeløb til passagererne har præget især foråret, og det er noget, der går direktøren på.

- Vi har haft et rigtigt møgforår med tekniske problemer med vores flyvemaskiner udover en grad, vi har været vant til, siger Jesper Rungholm, der er direktør i DAT.

I løbet af årets første syv måneder har DAT modtaget cirka 1.000 klager fra passagererne. Normalt vil det tal ligge omkring 200 på et helt år.

De mange forsinkelser har betydet, at DAT allerede har udbetalt cirka ti millioner kroner i kompensation til passagererne allerede i år.

Fem timer i et fly uden at lette

En af dem, der har oplevet forsinkelser og problemer på en flyvning med DAT, er Trine Andersen.

Hun skulle i marts med sin familie til Sharm el Sheikh, men det gik ikke som planlagt. Flyet blev nemlig aflyst indtil næste dag på grund af tekniske problemer.

- Når man har siddet i et fly med et lille barn i fem timer den ene dag, videre på hotel, tidligt op og i lufthavnen og så igen sidde to og en halv time igen før man kan lette, bliver man træt. Vi blev forsinket 19 timer samlet, siger hun.

Det er EU, der fastsætter reglerne for kompensation, men Jesper Rungholm mener, at disse regler er et makværk uden lige.

Ifølge ham er reglerne så stramme, at det rent faktisk kan betale sig for et flyselskab at lade sine passagerer i stikken.

- Vi indkapsler altid hændelserne, hvis vi kan. For hvis et fly er forsinket fredag aften, vil det ofte ikke kunne nå tilbage i tide til flyvningen lørdag morgen og igen lørdag eftermiddag, siger Jesper Rungholm.

- Det vil sige, at så har vi pludselig tre gange forsinkelser og kompensationsudbetalinger i stedet for en. Så alle flyselskaber gør det i dag, at de indkapsler det til en enkelt forsinkelse, hvis man kan det, og så må de passagerer desværre vente det længere, siger han.

Han håber derfor på, at reglerne om, at man kan modtage kompensation efter tre timers forsinkelse bliver lavet om.

- Hvis jeg skulle designe en ny udgave af det her, vil jeg sige, at tidsfristerne er for korte for os. Der er jo ingen, der oplever tre timers forsinkelse som værende vanvittigt, siger Jesper Rungholm, der understreger, at han synes, det er helt rimeligt, at der er regler, der beskytter passagererne.

Det mener han bare ikke, at de nuværende regler gør.

Han er ked af, at passagerer som Trine Andersen har haft en dårlig oplevelse.

- Det er jeg virkelig, virkelig ked af. Hun har haft en uheldig oplevelse, og det er virkelig ærgerligt, hvis hun har fået spoleret sin ferie, siger Jesper Rungholm.

DAT har ansat en ekstra medarbejder til at hjælpe med at få svaret alle klagesagerne, som har hobet sig op. Det skal forhåbentlig medvirke til, at der går kortere tid, før passagererne får svar på deres klager.

- Til efteråret skulle det meget gerne være sådan, at vi ikke kommer over 30 dage for en sagsbehandlingstid.

DAT flyver primært indenrigsruter, men har også charterfly til udlandet.