Det er moderne at køre el-cykel

Flere og flere el-cykler vinder indpas på cykelstierne - også blandt unge. Cyklen er både blevet moderne og til at betale sig fra.

P4 Trekantens reporter, Niels Bentsen, på el-cykel dystede mod en motionscyklist op ad den legendariske Kiddesvej i Vejle. Se, hvem der vandt på P4 Trekantens Facebook-side.

Det er rart med et lille puf, når du skal cykle op ad bakke i modvind. Det er der flere og flere unge, der får øjnene op for.

Salget af cykler med el-motorer er nemlig steget støt de seneste år - ikke mindst fordi, unge børnefamilier er kommet med på vognen.

El-cyklen har smidt bedstemor-ryet og er blevet smart, mener Rasmus Juul Hansen, der er butikschef i Vinding Cykelcenter ved Vejle.

- Vi ser, at der er flere unge, der køber sig en el-cykel. Det skyldes nok, at cyklerne ikke længere ligner bedstemor-cykler eller handicapcykler. De ligner almindelige citybikes og har et flot design, siger han.

Han påpeger, at det stadig primært er de ældre, der køber en el-cykel, men at antallet af yngre købere i hans butik er fordoblet i løbet de tre seneste år.

Det hele er meget nemmere

En af de unge, der har droppet rugbrødsmotoren er 32-årige Sidsel Colding fra Vejle. Hun har intet kørekort, og derfor var måtte hun finde en måde at gøre cykelturene med sine børn lidt lettere i en af Danmarks mest bakkede byer.

- Det har gjort det hele meget lettere, især når jeg har to unger bagpå. Jeg har også fået lyst til at cykle længere væk med mine børn, fordi det er blevet mere overskueligt, siger hun.

For hende var det afgørende, at cyklen ikke lignede noget, hendes mormor ville sætte sig op på.

- Jeg tror ikke, jeg havde købt den, hvis den ikke så moderne ud. Men den ligner en hvilken som helst anden moderne cykel. Den er knaldrød og rigtig flot, siger hun.

Salget stiger til børnefamilier

Men det er ikke kun i bakkede Vejle, at el-cyklerne bider sig fast hos de unge forældre. Cyklen vinder nemlig indpas på cykelstierne i hele landet, fortæller Thomas Johnsen, der er direktør i cykelhandlernes brancheforening Danske Cykelhandlere.

- Vi hører fra mange af vores medlemmer, at vi sælger til flere og flere børnefamilier. Tidligere solgte vi primært til det ældre segment. Men hvis du skal have børnetrailer bagpå og cykle i modvind, så er det rart med en motor, siger han.

Og selvom en el-cykel er dyrere end en almindelig, gammeldags cykel, så bliver der alligevel solgt omkring 20.000 el-cykler om året. Det tal stiger år for år.

Elcykel er statussymbol

El-cyklen er blevet meget mere end et transportmiddel, mener livsstilsekspert Christina Feldthaus. Det er blevet et statussymbol at parkere en el-cykel i stativet frem for en scooter eller en bil, mener hun.

- Tidligere var el-cyklen nok anset lidt som et transportmiddel for ældre handicappede. Men efterhånden, som tiden er gået, er designet blevet mindre og bedre. Samtidig er der kommet et stort fokus på sundhed og klimaet, og her er det jo helt ude i hampen at køre på for eksempel knallert, siger hun.

Samtidig skal du ikke grave så dybt i lommen, hvis du drømmer om at anskaffe en cykel med hjælperytter, mener hun.

- Prisen er kommet ned i et leje, hvor man faktisk har råd til at købe el-cyklen. Samtidig er teknologien blevet bedre. Batterierne holder længere og flere cykelhandlere tilbyder at servicere dem, siger hun.

https://www.facebook.com/P4Trekanten/videos/1090915557604314/