El-løbehjulene står foran første vinter: ’Pas på – du kan ende med hovedet i asfalten’

De elektriske løbehjul kan blive udfordrede, når den danske vinter kommer, lyder advarslen.

Rådet for Sikker Trafik advarer mod, at det kan være risikabelt at køre på el-løbehjul, hvis der er glat. (Foto: (Grafik) Lærke Kromann)

I byer som København, Aarhus og Vejle ser man ofte folk komme fræsende på lejede el-løbehjul, og privatejede løbehjul er også blevet en del af trafiksituationen over hele Danmark.

Men løbehjulene har endnu til gode at have kørt igennem en hel dansk vintersæson, og det er ikke sikkert, at glatte veje og el-løbehjul er nogen fantastisk kombination.

Køreegenskaberne i vintervejr er nemlig aldrig blevet undersøgt, og Pernille Sølund Ehlers, der er chefkonsulent i Rådet for Sikker Trafik, advarer mod, at det kan være risikabelt at køre på el-løbehjul, hvis der er glat.

- Jeg vil stærkt opfordre til, at man tænker sig rigtig, rigtig godt om, inden man stiller sig op på et el-løbehjul, hvis det er glat. De har små hjul, og der skal kun en meget lille kant til, før man falder. Hvis man er i tvivl, så lad være med at køre på dem, for jeg tror relativt nemt, at man kan ende med hovedet i asfalten, siger hun.

Hos Cyklistforbundet mener mekaniker Magnus Lindhart Jørgensen, at løbehjulene med massive dæk kan være i fare for at skride ud.

- Massive dæk i koldt vejr er ikke noget, jeg ville anbefale til en cyklist i hvert fald. Jeg kunne godt forestille mig, at de kommer til at have rigtig dårligt greb, siger han.

Se et el-løbehjul på glatbane i Fredericia i videoen herunder. Der er ikke tale om et el-løbehjul fra udlejningsfirmaet VOI, ligesom at styrtet i begyndelsen af videoen er sket som følge af overlagt voldsom kørsel og altså ikke i forbindelse med almindeligt brug.

VOI kan slukke for løbehjulene i 'farligt vejr'

Det svenske firma VOI udlejer løbehjul i både København, Aarhus og Vejle. Deres dæk er lavet af massivt gummi og er ikke vinterdæk.

Erik André er VOI’s chef for de nordiske lande, og han siger, at man lokalt har ansatte, der kan lukke ned for løbehjulene, hvis forholdene på vejen bliver direkte farlige – eksempelvis med sne flere dage i træk.

Men VOI kommer ikke til at montere vinterdæk på deres el-løbehjul. De har nemlig ikke fundet en god løsning på det endnu. Men Eric André er ikke bekymret, da han mener, at vinteren er meget hårdere i andre nordiske lande.

- I forhold til lande som Sverige og Finland har Danmark en meget mild vinter. Det største problem er meget regn, men det er mere sjældent, der er is og sne, som er en større sikkerhedsfare end regn, siger Eric André.

'Vi ser stadig alvorlige skader'

Alligevel er der dog flere, der bekymrer sig om sikkerheden, når el-løbehjulene bliver udsat for glat føre. I forsikringsselskabet Tryg har man set flere skader på hoved og tænder som følge af styrt på et el-løbehjul, og Charlotte Dietzer, der er skadeschef i Tryg, er bange for, at det kan blive værre over vinteren.

- Danskerne har ikke så stor erfaring med el-løbehjulene endnu, så det er en rigtig god idé at være forsigtig. Vi ser stadig alvorlige skader på hoved og tænder, når folk vælter, så vores frygt er også, at vi vil se ulykker her i vinterperioden med fatal udgang, siger Charlotte Dietzer.

Et løbehjul fra firmaet VOI på gaden i København. (Foto: søren bidstrup © Scanpix)

I Vejle Kommune har man ikke tænkt sig at gøre noget særligt for at salte eller rydde ekstra meget sne i de områder, hvor løbehjulene kan køre, siger Gerda Haastrup Jørgensen (V), der er formand for Teknikudvalget i Vejle Kommune.

- Vi har den almindelige beredskabsplan, som vi følger som tidligere, og den bruger vi også i år, siger hun.