Fem elever bortvist fra gymnasium i Kolding for at lave rangliste over 1.g-piger

På de sociale medier er rangliste over 1.g piger delt flittigt.

Pigerne på listen optræder med fotos og den er delt op i fem kategorier. (© DR Grafik: Morten Fogde/Nathalie Nystad)

Det får konsekvenser for fem 3.g-elever fra Munkensdam Gymnasium i Kolding, at de har lavet lister, hvor de har rangeret pigerne i 1. g.

Rektor Per Møller kalder listerne nedsættende, ulækre og sexistiske og har nu bortvist de fem elever i en uge.

Drengene går i 3. g og har fundet fotos af pigerne fra 1. g på Lectio. Det er en online platform, som gymnasierne bruger.

Derefter har de delt dem ind i forskellige kategorier alt efter, hvordan de mener, pigerne ser ud.

Listen er sendt rundt via de sociale medier og indeholder grupper som ’Toppen af poppen’ og 'Vil heller skærer pikken'. (Oprindelig stavemåde fra listen.)

Viktoria Rottenberg og Emilie Norlyk går i 2. g på Munkensdam Gymnasium i Kolding. De siger, at det synd for pigerne, at de er endt på listen. - De er lige startet i skolen, og så bliver de mødt med sådan en liste over deres udseende, Det er mega synd, siger de. (Foto: (C) DR Nyheder)

Piger: Mega langt ude og vildt barnligt

Mange elever har set listen, fordi den er delt flittigt på sociale medier.

Og det har gjort flere elever rasende. De fortæller, at over halvdelen af pigerne står i den allernederste kategori.

- De har stillet pigerne op i et excel-ark på række efter hvem de helst vil have sex med, siger Emilie Norlyk.

Hun går i 2. g på Munkensdam Gymnasium, så hun er ikke med på listen. Men hun synes, at det er synd for pigerne.

- De er lige startet i skolen, og så bliver de mødt med sådan en liste over deres udseende. Det er mega synd, siger Emilie Norlyk.

Victoria Rottenberg og Emilie Norlyk er enige om, at drengene selvfølgelig snakker om pigerne på gymnasiet, ligesom de snakker om drengene.

- Man plejer jo at snakke om en top ti. Men det med at gøre det så voldsomt, at man sætter alle dem, man synes er forfærdelige, ned i en bundkategori. Det er meget over grænsen, siger Victoria Rottenberg.

Herunder fortæller Victoria og Emilie fra 2. g, hvad de synes om ranglisterne, som er delt vidt og bredt.

De mener også, at en uges bortvisning af de fem drenge er alt for mild en straf.

- Jeg synes ikke, at straffen er hård nok. Jeg synes, at de skulle ud af skolen. De skulle slet ikke være her, siger Victoria Rottenberg.

Mathilde Munk Grunnet fra 3. g kalder det ’mega langt ude’.

- Drengene har sikkert haft det sjovt med at lave listen. Men selvfølgelig er det ikke i orden på nogen måder. Det er vildt barnligt, siger hun.

Drenge: Ikke ok at lave sådan en liste

På gymnasiet går også Asger Hegnby, og han er ikke i tvivl om, at den liste aldrig skulle være lavet.

- Handlinger har en konsekvens. Uanset om den liste er kommet ud med vilje eller ikke med vilje, så er det ikke ok.

Og det er flere af de elever, vi har talt med enige om.

- Helt ærligt. Pigerne er jo helt nye og lige begyndt i skolen. Og det er ikke en særlig fed introduktion at få til gymnasielivet, siger Villiam Kristian Søndergaard.

Rektor: Sexistisk og nedsættende

Per Møller, rektor på Munkensdam Gymnasium, har nu sendt de fem 3. g’ere hjem i en uge.

- Der er sexistiske undertoner og nedsættende bemærkninger, og det hører bare ikke hjemme her, siger Per Møller.

Herunder fortæller rektor Per Møller, at det nu er vigtigt, at hjælpe de piger, som er berørt af listerne.

Han har skrevet til forældre og lærere, hvor han opfordrer til, at de er opmærksomme på, hvordan pigerne har det.

Beskeden indeholder også en uforbeholden undskyldning fra de fem drenge.

- De er meget, meget berørte af situationen. De har ikke tænkt helt igennem, hvad der er, de har sat i sving. Så der er også en forpligtelse til at samle dem op, siger Per Møller.

Specialkonsulent hos Center for Digital Pædagogik, Christian Mogensen, er enig i, at unge ikke helt forstår, hvad de sætter gang i, når de lægger lister offentligt ud.

I deres øjne er det bare for sjov og en snik, snak som i omklædningsrummet. Men det har en anden tyngde, når de bliver lagt ud på et medie.

- Især når man som i den her sag også lægger billeder på. Så er det ikke bare en snak over dåsebajeren i weekenden, siger Christian Mogensen fra Center for Digital Pædagogik.