Følgere på Facebook giver personlige stemmer

Hvis politikere skal have størst udbytte af sociale medier, skal de have været der længe.

Karina Lorentzen prøver at få stemmer ved at være på Facebook, Twitter, Instagram og Snapchat. (Foto: Jeppe Ligaard © (c) DR)

Hvis en vælger i Kolding vil finde spidskandidat Karina Lorentzen fra SF, så kan de kigge på Instagram, Snapchat , Twitter og Facebook. Hun har kastet sig aktivt ud i at bruge adskillige sociale medier i sin valgkamp.

Spidskandidaten i Kolding er langt fra den eneste. Politikerne bruger nemlig i stigende grad de sociale medier til at føre valgkamp, hvor især Facebook bliver brugt.

Sociale medier i valgkampen

Ved valget i 2013 havde 77 procent af kandidaterne deres egen hjemmeside

Ved valget i 2013 benyttede 75 procent af kandidaterne Facebook

Traditionelle måder at nå vælgerne på, som valgplakater, avisannoncer, gadearrangementer og vælgermøder, bliver stadig brugt.

Kilde: KV13, Analyser af Kommunalvalget 2013

Udviklingen går den vej, fordi de sociale medier giver mulighed for at kommunikere direkte til vælgerne, siger valgforsker Kasper Møller Hansen fra Københavns Universitet.

- Det er et spørgsmål om at få opbygget et stærkt følgernetværk, som man har puslet om i mange år for at være sikker på, at de vil stemme på en, siger han.

Karina Lorentzen har over 4000 venner på Facebook og er samtidig bevidst om, at tilstedeværelsen på sociale medier kræver ressourcer.

- Det er et glimrende redskab til at være i kontakt med folk. Man skal bare huske på, at hvis man er der, så skal man også tage sig tid til at svare, siger hun.

Hun siger, at hun bruger lang tid på dialogen med vælgerne, men det er ok.

- Jeg synes, det er sjovt, så jeg føler ikke, at det tager alt for lang tid, siger hun.

Hun bruger medierne til både seriøs politisk debat, men også til at lade vælgerne få indflydelse på, hvilket tøj hun skal tage på til debatter i valgkampen.

Ved valget i 2013 brugte 77 procent af kandidaterne i hele landet de sociale medier i deres kampagner. Kasper Møller Hansen forventer, at det tal stiger ved dette kommunalvalg, fordi politikerne regner med at få stemmer.

- Det vi kan se i vores analyser, det er, at de kandidater der har mange følgere, de får også mange personlige stemmer, siger han.

Forskning viser, at det nytter noget at være på Facebook. Man kan nemlig regne med, at en følger tit bruger sin stemme på den politiker, hun følger.

Droppede Facebook

Der er dog politikere, der står uden for de sociale medier. Per Nyhus, der stiller op for Dansk Folkeparti i Billund Kommune, har været på Facebook, men har helt droppet det, fordi tonen blev for negativ.

I stedet satser han på, at folk kender partiet fra de resultater, det har opnået. Han mener, at Facebook mediet har ændret sig. Så nu er han ikke med mere, selvom han kan få sine budskaber ud.

- Det har udviklet sig. Da det startede, var det godt til at få et budskab ud, men nu synes jeg tit, at der tit kommer negativitet ind, siger han.

Valgforsker Kasper Møller Hansen fra Københavns Universitet mener, at det er fornuftigt at holde sig til de redskaber, man er tryg ved og er bedst til i kampen om vælgernes stemmer.

- Samtidig gælder det også om ikke at lade ens partikollegaer løbe med al opmærksomheden på de sociale medier. Så bare en profil med relativt lidt aktivitet, kan være med til at tage en lille del af de stemmer, der trods alt ligger på Facebook, siger han.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på trekanten@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.