Forsker vil have flere vilde lege i børnehaven

Vilde lege i børnehaven er med at styrke børns evne til at koncentrere sig og have fokuseret opmærksomhed, siger forsker i udviklingspsykologi.

Der må godt komme sved på panden og blå mærker, når børn leger. Vilde lege er med til at styrke børn evne til senere at koncentrere sig. (© Colourbox)

Der skal fangelege, fægtekampe og andre vilde lege på programmet, hvis børn skal kunne lære at sidde stille i skolen.

- Det man kan se, når børn får lov at udfolde sig fysisk og får lov til at være i bevægelse, det er, at de senere bliver bedre til at koncentrere sig og lytte, og have fokuseret opmærksomhed, siger lektor i udviklingspsykologi på Aarhus Universitet Ditte Winther-Lindqvist.

Hos Idrætsbørnehaven i Tved ved Kolding har de gode erfaringer med at bruge vilde lege i hverdagen. De oplever, at børnene kan bruge deres erfaringer fra brydekampen i andre sociale sammenhænge, for eksempel når de starter i skole.

Kender hinandens grænser 

- Det at kende andre børns grænser, og læse hinandens signaler. Det bringer de med videre i den sociale læring, siger Per Terkelsen, der er afdelingsleder i Idrætsbørnehaven i Tved.

Børnehaven har stort fokus på bevægelse, og det indebærer også forskellige lege, hvor det er helt i orden at kæmpe, så længe det foregår på en ordentlig måde. Og børnene er faktisk ret gode til at kæmpe.

- De tager hensyn til hinanden, og sørger for, at der ikke er nogle bliver kede af det, eller kommer galt af sted, siger Per Terkelsen. Han mener, at børnene via kamplegene lærer at håndtere konflikter.

De voksne - og børnene - bestemmer

Ifølge Ditte Winther-Lindqvist er det vigtigt, at det ikke er alle de vilde lege, der er styret af de voksne, men at børnene også har mulighed for at bestemme.

- Børn, der får lov til at gøre begge dele, har rigtigt stort læringsudbytte af det. Det, at der er en vekslen mellem, at de skal noget, som de voksne definerer, harmonerer rigtigt med pauserne, hvor de selv definerer, hvad de laver, siger hun.

Facebook
Twitter