Handicappede spilder timer i busserne

Kørestolsbrugere kan risikere at bruge flere timer på at køre ad omveje, når de kører længere ture.

Det er ikke i orden, når handicappede bliver sendt ud på lange omveje, mener Dansk Handicap Forbund. (Arkivfoto) (Foto: Nordjyllands Trafikselskab/Arkivfoto)

Sydtrafiks handicapkørsel kan sende brugerne ud på en gevaldig omvej.

Det oplevede Charlotte Nørgaard fra Grindsted for nylig. Hun har kroniske smerter og er afhængig af kørestol og rollator, og da hun skal køres fra Svendborg og hjem til Stenderup-Krogager ved Grindsted, blev turen noget længere, end hun havde regnet med.

En tur, der uden omveje kan køres på et par timer. Men på vejen skulle chaufføren hente en bruger i Kolding, der skulle køres i den modsatte retning til Aabenraa, før Charlotte Nørgaard efter knap fire timer nåede hjem.

- Det var rædselsfuldt. Jeg sad og græd det meste af turen, fordi jeg havde smerter, og jeg havde ikke fået ekstra medicin med, fordi jeg ikke regnede med, at det ville tage dobbelt så lang tid at komme hjem, fortæller hun om turen.

Langt fra nogen enkeltsag

Hos Dansk Handicap Forbund hører man jævnligt om lignende eksempler, og næstformanden for forbundets Bygge- og trafikpolitisk udvalg mener, der skal rettes op.

- Det er ikke nogen enkeltsag, og jeg har en fornemmelse af, at Sydtrafik er blevet 'bedre' til at bruge omvejskørsel på de lange ture, hvor andre brugere bliver taget med. Det er ikke rimeligt over for borgerne, at de skal sidde så mange timer i en bus, siger Jens L. Petersen.

Både han og Charlotte Nørgaard mener, folketingspolitikerne bør kigge på lovgivningen, så de lange ture ikke risikerer at blive dobbelt så lange.

Sydtrafik: Svært at undgå

Handicapkørsel er den eneste måde, Charlotte Nørgaard kan rejse på. Det er lov om trafikselskaber, der ligger til grund for serviceniveauet, og når det gælder handicapkørsel, må rejsetiden for en passager højst være det dobbelte af, hvad turen kan køres på.

Og det er yderst sjældent, at turene når op i nærheden af det dobbelte, siger Michael Aagaard, der er afdelingschef for Flextrafik hos Sydtrafik.

Han oplyser, at den gennemsnitlige omvejskørsel ligger på knap 20 procent, men det kan ikke lade sig gøre helt at undgå rejser, hvor passagererne kommer ud på en gevaldig omvej.

- Vores model planlægger kørslen, efter hvad der økonomisk mest fordelagtig, og en gang i mellem giver det altså mest mening, at man udnytter reglerne fuldt ud, siger Michael Aagaard.

Folketingsmedlem går nu ind i sagen

Episoden kommer bag på Christian Rabjerg Madsen (S), der sidder i Folketingets Transportudvalg. Han vil nu tage kontakt til Dansk Handicap Forbund for at høre mere om den konkrete sag, og hvordan omvejskørsler generelt bliver brugt.

- Jeg er noget overrasket over, at man byder hende de her forhold. Så jeg synes, vi skal have dannet os et overblik over, hvor ofte det sker, og så må vi se på, om reglerne skal laves, siger Christian Rabjerg Madsen.

Hos Dansk Handicap Forbund mener Jens L. Petersen også, at det er på tide at se på prisen, som ofte er langt højere med handicapkørsel, sammenlignet med den øvrige offentlige transport.

Facebook
Twitter