Industribageri ansatte psykolog: Det har gavnet bundlinjen

Akademikere er med til at fremme væksten, mener professor Henning Jørgensen.

Det er ikke kun bagere, der er med til at skabe overskud hos Easyfood i Kolding. En psykolog er også med til at skabe resultaterne. (Foto: Easyfood © Easyfood)

En antropolog på en plastikfabrik eller en psykolog i en bagervirksomhed.

Det lyder måske ulogisk, men små og mellemstore virksomheder landet over har med stor succes ansat flere humanistiske akademikere.

Bagerivirksomheden Easyfood i Kolding er en af de virksomheder, hvor akademikerne har fået arbejde side om side med bagerne. Ifølge arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet, professor Henning Jørgensen, skubber akademikerne til virksomhedens vækst.

- Over tid ser vi, at virksomheden vokser og får flere ansatte. Så det er en vækstfremmer at få akademikere ind, når det går godt, siger han.

I dag er det cirka hver femte af de små og mellemstore virksomheder i Danmark, der har en akademiker ansat.

Psykolog Josephine Frederiksen arbejder for Easyfood, og en del af hendes arbejde har været at have individuelle samtaler med medarbejderne. Ikke kun for at skabe bedre trivsel, men også for at drage nytte af den viden, som medarbejderne på gulvet går rundt med.

- Man bliver selvfølgelig glad, når der bliver lyttet til en, og at de ting man siger, bliver taget alvorligt, siger hun.

Selvom de fleste af Easyfoods medarbejdere er bagere, så er det lige så vigtigt, at have mennesket i fokus, og det har virksomheden fået ved at ansætte en psykolog, fortæller direktør Flemming Paasch.

- For det første skal vi have en viden om de mennesker, der spiser vores produkter. Men det er også vigtigt at have en viden, om de mennesker, der producerer produkterne, siger Flemming Paasch.

Easyfood er blevet indstillet til Akademikerprisen, der uddeles af Akademikernes A-kasse.

Facebook
Twitter