Juletræsbranchen lider: Alle vil have juletræer som i Jumbobøgerne

Det foretrukne juletræ er tæt, i perfekt symmetri - og så skal det ikke koste ret meget.

Et juletræ er ikke bare et juletræ. Både udseende og pris skal være perfekt. (Foto: Sofie Mathiassen © Scanpix)

Det er langt fra guld og grønne skove at være juletræproducent.

I de seneste år er der kommet flere producenter til. Det presser prisen på især det tyske marked, hvor mange danske producenter i de kommende dage vil sætte deres træer til salg.

- Der er mange producenter. Der er et overudbud på markedet, og kravene til træerne har været stigende, mens priserne har været faldende, siger Henrik Obel Thomsen, juletræsproducent hos Gødding Mølle Skovbrug.

Han fortæller, at det store udbud og de høje krav til træerne betyder, at der er træer, som ikke kan sælges.

- Får du for lange toppe, får du grimme træer, fordi der bliver for langt mellem grenkransene. Alle vil have det perfekte juletræ, som man ser i amerikanske julefilm og i jumbobøgerne, siger han.

Producenterne kan godt få træerne til at sætte kortere toppe, så der bliver mindre afstand mellem grenkransene, men det koster. Træerne skal simpelthen stå længere tid på marken, og det kræver mandskab til pasning.

- Hvis du laver kortere toppe, får træet en længere omsætningstid. Det vil sige, at vi kommer op på ni til ti år, før vi kan afsætte det, og ikke seks til syv år som i dag, forklarer han.

Gødding Mølle Skovbrug har juletræer på 45 hektar, og omkring 95 procent af træerne eksporteres til udlandet.

150.000 juletræer

Der findes ikke en fælles mærkningsordning for juletræer, men hos en af de store producenter, Green Team, er der nøje beskrivelser af, hvordan træerne bliver inddelt i forskellige kvalitetsklasser. En række andre producenter har sluttet sig sammen som Original Normann, hvor de har udviklet et lignende system til klassificering af træerne, så man kan ramme både forbrugernes smag og pengepung.

Hos Gødding Mølle Skovbrug bliver der brugt mere og mere tid i marken på at passe og pleje de 150.000 træer, der står på arealet.

- Vi kan formklippe dem. Vi sætter væksten lidt tilbage med en hækkesaks og former dem som en kegle. Så vokser træet stille og roligt ud igen og gør sig tættere, siger Henrik Obel Thomsen.

'Det er ret alvorligt'

Hos brancheforeningen Danske Juletræer er man helt enig i Henrik Obel Thomsens udlægning af markedssituationen.

Det fortæller Claus Jerram Christensen, der er direktør for Danske Juletræer.

- Priserne toppede i 2011 og 2012, og der var det fantastiske tider. Der var mange, der i stedet for at sætte pengene i banken producerede yderligere. Og nu slås vi med eftervirkningerne. Der er simpelthen for mange træer på markedet i forhold til efterspørgslen. Det giver faldende priser og stigende kvalitetskrav, siger Claus Jerram Christensen.

Han har ikke noget bud på, hvornår udviklingen vender, og tør ikke garantere, at det sker foreløbig.

- Jeg synes, det er ret alvorligt. Den grove sortering gør, at du får færre træer ud af det samme areal. Det går ud over økonomien i den sidste ende, siger Claus Jerram Christensen.

Facebook
Twitter