Kineserne kommer til provinsen: Kommune tilbyder kurser i kinesisk turisme

Købestærke kinesere er på vej til Danmark – og det er ikke altid hovedstaden, der er attraktionen.

Kinesiske turister tager selfies foran Gefionspringvandet i København. I fremtiden skal de kinesiske turister lokkes væk fra København. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Kinesiske turister i Danmark er meget andet end selfies foran Den Lille Havfrue på Langelinie i København.

Sådan bliver det i hvert fald i fremtiden, hvis man spørger Casper Tollerud, der er ekspert i kinesisk turisme og har boet i Kina siden 1999 samt arbejdet i rejsebranchen i Kina siden 2003.

Der er nemlig en ny form for kinesisk turist på vej til Danmark. Det er de højtuddannede kinesere, der efterspørger mere autentiske oplevelser.

- Der er ingen tvivl om, at det kinesiske marked nu efterspørger andre oplevelser end kun en overnatning i hvert land. Det marked er så småt ved at uddø, og de nye segmenter efterspørger kvalitetsoplevelser og oplevelser, man kan deltage i. De efterspørger en ny og autentisk måde at rejse på, siger Casper Tollerud.

Og her er eksempelvis Trekantområdet i Jylland et rigtig god bud på, hvor de ’nye’ kinesiske turister vil rejse hen.

- Potentialet i området er enormt stort. For det første har man Billund Lufthavn, man kan læne sig op ad, og desuden er der en lang række ting i Trekantområdet, der er nemme at aktivere i forhold til det kinesiske marked. Der er selvfølgelig Legoland, og der er Unesco verdensarvsstederne, som ligger tæt på Vejle, og så er der et sted som Ribe med de her berømte østers, som kineserne alle sammen kender til nu, siger Casper Tollerud.

Undervisning i 'kinesiske turister'

Potentialet har man også opdaget i Vejle Kommune. Her er målet hos VisitVejle, at der i 2025 kommer 50.000 årlige kinesiske turister til Trekantområdet. Og for at forberede de lokale virksomheder på de kinesiske turister, har Vejle Kommune indbudt de lokale virksomheder til et kursus, så de kan lære, hvad der betyder noget for de kinesiske turister.

De kinesiske turister er nemlig kendt som særdeles glade for at bruge penge, når de er på ferie, og de mere veluddannede kinesere, der er på vej til Danmark, efterspørger autentiske oplevelser og en bid af det danske liv.

Eksempelvis skal man glemme alt om at servere kineserne kopnudler til morgenmad. De vil hellere have mad, som de ikke kender hjemmefra.

Kurset hedder ’Gør dig Kina Klar’, og her er 20 forskellige virksomheder tilmeldt med i alt 50 medarbejdere. Den første af tre kursusdage er mandag. På programmet er undervisning i kinesiske turisters adfærd, kutymer og traditioner, og hvordan man sælger sine vare til specifikt kinesiske turister.

En af dem, der er med på kurset, er Bjarne Taudal Andersen, der er indehaver af Café Sejd i Jelling.

Han har allerede gjort sig nogle erfaringer med kinesiske turister, men er taget på kurset for at blive endnu klogere.

- Jeg har oplevet nogle turister, der har været meget interesserede i det, de er kommet for at opleve. De har været meget begejstrede for, at vi har serveret mjød for dem i cafeen. Vi er forventningsfulde i forhold til det fremtidige perspektiv i det, siger Bjarne Taudal Andersen.

Kinesiske turister bruger typisk mange penge, når de rejser, forklarer Casper Tollerud, og derfor er de en god forretning for Danmark.

Kineserne skal opdage hele Danmark

I VisitDenmark bekræfter direktør og ansvarlig for de asiatiske markeder Flemming Bruhn, at de kinesiske turister i højere grad søger uden for København og til eksempelvis Trekantområdet.

- Det kan vi absolut genkende. Vi er selv med til at skubbe på den udvikling. Det er en helt klar strategi at få kinesiske turister til at opdage, at Danmark er mere end København, og at Danmark har en masse at byde på, siger Flemming Bruhn, der godt forstår, hvorfor dagsrejserne i København har været populære indtil nu.

3K kinesiske turister web.mp4

- Man skal sætte sig i kinesernes sted. Norden er en destination for sig for dem. Hvis jeg siger til venner og familie, at jeg skal til Indien, forventer folk heller ikke, at jeg ser hele Indien, og det er det samme med kineserne i Norden, hvor de normalt vælger lidt fra det ene og lidt fra det andet. Det med, at man går i dybden med noget, er en ny tendens i det kinesiske turistmarked, siger Flemming Bruhn.

I 2016 var der ifølge VisitDenmark cirka 220.000 overnatninger fra kinesiske turister i Danmark. I 2017 steg det tal med lige omkring tre procent.

Måske en rute på vej

Billund Lufthavn har også fået øjnene op for det kinesiske potentiale, og der bliver i øjeblikket arbejdet på at skaffe en rute fra Kina til Billund.

- Det bliver ikke til den kommende sommer, men vi håber på indenfor de næste år at have et dedikeret charterfly med kinesiske turister til Vestdanmark, siger Jesper Klausholm, der er marketingchef i Billund Lufthavn.

- Der er meget, der tyder på, at Billund i fremtiden bliver en interessant destination for kinesiske rejsende, siger han.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på trekanten@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.