Måltidskasser sælger som aldrig før på grund af corona: 'Vi kan ikke tillade os at være glade'

Mens andre virksomheder er i krise, øger de omsætningen hos Aarstiderne og Nemlig.com.

Handlen med dagligvarer og måltidskasser over nettet er steget eksplosivt hos både Aarstiderne og Nemlig.com. (Foto: © Nemlig.com, Scanpix)

Mens mange virksomheder i alle typer og størrelser kæmper for at overleve den krise, som udbredelsen af coronavirussen har sendt dem ud i, er der nogle få virksomheder, der omvendt oplever en stor fremgang i salget.

Blandt dem er Nemlig.com og Aarstiderne, der sælger måltidskasser og dagligvarer på nettet.

- Det her er vist i alle kontekster en særdeles ekstraordinær situation, og det er det også for os. Vi har faktisk fået noget, der minder om en fordobling af kundetilgangen. En kraftig vækst, som vi ikke har set lignende nogensinde før. Det er ganske usædvanligt, siger Søren Ejlersen, der er medstifter af Aarstiderne, der har hovedkontor i Barrit.

Den samme melding kommer fra Nemlig.com, hvor stifter og administrerende direktør Stefan Plenge har måtte øge kapaciteten på hjemmesiden for at kunne trække al trafikken.

- Vi oplever en meget, meget stor stigning i antallet af danskere, der ønsker at købe deres dagligvarer på nettet. De seneste 48 timer har danskerne forsøgt 400.000 gange at komme ind på vores hjemmeside, siger han.

Rigeligt med varer på lager

På Nemlig.com har man nu indført et kø-system og øget kapaciteten på hjemmesiden, men der er stadig op imod 15 minutters ventetid bare for at komme ind på siden.

Men Stefan Plenge forsikrer, at Nemlig.com ikke løber tør for varer.

- Vi har rigeligt med varer på lager, og vi har lavet nogle meget store ekstrabestillinger allerede for to uger siden, og de er i gang med at løbe ind. Vi vil hellere hjælpe ti kunder med to-tre pakker af den vare, de efterspørger, end at hjælpe en kunde med ti pakker. Derfor har vi sat købsbegrænsning på 900 af de mest efterspurgte varer, siger han.

Umuligt at glæde sig over

Hos Aarstiderne er kundetilgangen altså fordoblet på få dage, mens Nemlig.com kan berette om en vækstrate på 60-80 procent sammenlignet med samme tidspunkt året før. Men det er ikke noget, de to virksomheder kan glæde sig over.

- Ens hjerne kan ikke rigtig forstå den situation, vi sidder i. Vi vil ikke tillade os at være glade for, at vores omsætning faktisk går op. Jeg har rigtig ondt af dem, der virkelig er i krise ude i samfundet. Det er virkelig en mærkelig situation at være i, siger Søren Ejlersen fra Aarstiderne.

Arkivfoto af Søren Ejlersen. Aarstiderne har i øjeblikket rygende travlt med at levere måltidskasser, og mange af dem er udsolgt de næste dage. (Foto: © søren bidstrup, Scanpix)

Heller ikke Stefan Plenge fra Nemlig.com er specielt glad for baggrunden for virksomhedens vækst.

- Nej, det er meget specielt. Det er bestemt ikke af de her årsager, at vi har haft planer om at skulle vokse. Lige nu har vi kun en ting for øje, og det er at hjælpe så mange danskere som overhovedet muligt. Det er en opgave, vi er utroligt ydmyge overfor, siger han.