Milliongæld og konkurser på stribe: Lyssky firmaer får din pakke billigt frem

Der er store problemer med snyd hos underleverandører i pakkepost-branchen.

Flere pakkefirmaer benytter sig af tvivlsomme underleverandører, lyder det fra Det Faglige Hus og Krifa. Arkivfoto. (Foto: Mike Blake © Scanpix)

Opdateret: Afsnittet om udbredelsen af problemet er ændret, så det er tydeligt, at det er underleverandørerne, som Krifa og Det Faglige Hus kører sager imod.

Du bestiller en vare på nettet og får den leveret til døren.

Men de firmaer, der kører ud med pakkerne, har store problemer med sort arbejde og skattesnyd blandt deres underleverandører.

Det viser en kæde af konkurser i kurér-branchen, som DR P4 Trekanten har undersøgt.

Det omfatter otte firmaer, der på knap tre år er gået konkurs med en gæld på over 35 millioner kroner.

Advokat Bo Lauritzen var kurator for et af de selskaber, der gik konkurs.

- Jeg mener, at der tegner sig et billede af, at man har stiftet selskabet alene for at undgå at betale A-skat, moms og arbejdsmarkedsbidrag, siger han.

Firmaerne i konkurskæden kørte som underleverandører til pakkegiganten FedEx og havde 20 polakker og rumænere ansat i Kolding.

Det fungerede sådan, at én underleverandør fik betalingen for opgaven, mens yderligere en underleverandør reelt udførte arbejdet og dermed stod med udgifterne. De otte firmaer var derfor på forskellig vis i forbindelse med hinanden.

Det firma, Bo Lauritzen var kurator for, hed SSJ IVS og eksisterede kun i ni måneder. Det var etableret med en selskabskapital på en krone.

Alligevel nåede firmaet at bygge en skatte- og momsgæld på to millioner kroner op.

- I det her tilfælde er fidusen jo, at man kan placere udgifterne i et selskab og placere indtægterne i et andet selskab, siger Bo Lauritzen.

Når Skat til sidst erklærer selskabet konkurs, bliver medarbejderne flyttet til et nyt firma i kæden af nystartede selskaber, mens gælden til Skat bliver parkeret i det selskab, der går konkurs.

Gevinsten havner så hos det firma, der har bestilt transporten, mens det konkursramte firma lægger et røgslør ud til kuratoren. Det var også tilfældet med firmaet SSJ IVS.

- Der var ingen bogføring, der var ingen bilag, og den person, der var registreret som direktør, var en stråmand, der absolut intet kendte til selskabet, siger Bo Lauritzen.

DR Trekantens undersøgelser viser, at Skat er blevet snydt for mindst 11 millioner kroner i forbindelse med konkurserne blandt underleverandører til pakkefirmaet FedEx.

DR har været i kontakt med FedEx, men virksomheden ønsker ikke at kommentere forhold hos deres underleverandører, lyder det fra presseafdelingen i Holland.

Udbredt i branchen

Snyd med løn og skat er udbredt blandt underleverandører i pakkebranchen. Det oplever de hos fagforeningerne Krifa og Det Faglige Hus.

- Vi har hele tiden verserende sager mod de her selskaber, siger Daniel Jul, der er faglig souschef hos Det Faglige Hus.

Medlemmerne opsøger Krifa og Det Faglige Hus, når de mangler løn i forbindelse med en konkurs.

Og der er mange sager, hvor der bliver snydt med lønnen, siger advokat i Krifa Carl Madsen.

- Over de sidste fire år er omkring 50 medlemmer kommet i klemme på den her måde, vil jeg tro, siger Carl Madsen.

Fik aldrig sin løn

En af dem er polske Rafael Mitrosz, der arbejdede for selskabet SSJ IVS, som advokat Bo Lauritzen var kurator for. Rafael Mitrosz nåede halvanden måneds arbejde i SSJ IVS med 10-12 timer om dagen, inden selskabet gik konkurs. Rafael Mitrosz fik aldrig betaling for sit arbejde.

- Jeg vidste ingenting om det danske arbejdsmarked. Det var mit første job i Danmark, så min viden var tæt på nul. Jeg vidste ikke, hvor jeg skulle få hjælp, så jeg endte med at gå til politiet, der ikke kunne hjælpe mig. Men en ven kendte lovgivningen i Danmark og fik mig til at søge hjælp hos en fagforening, siger Rafael Mitrosz.

Han var mildt sagt overrasket over de vilkår, han mødte i branchen.

- Jeg havde forventet klare regler om arbejdsforhold, og at lønnen ville komme til tiden. Jeg havde hørt, at Danmark havde gode forhold, men jeg blev desværre overrasket, siger han.

Netop fordi at underleverandørerne benytter sig af stråmænd på direktørposterne og ingen bogføring og bilag har, er bagmændene indtil videre gået fri. Advokat Bo Lauritzen orienterede politiet, da han var kurator for selskabet SSJ IVS.

Krifa-advokat Carl Madsen.

Sagen om SSJ IVS bliver efterforsket af Nordsjællands Politi.

I konkurskæden har tre personer fået konkurs-karantæne i forbindelse med konkurserne.

Det betyder, at de tre personer i tre år fra konkursen ikke må sidde i ledelsen i en virksomhed.

Svært for de ærlige

Konsekvensen af, at bagmændene indtil videre er gået fri, er, at livet er blevet surt for de ærlige firmaer i kurérbranchen.

De kan ikke konkurrere på pris med de firmaer, der snyder, siger Thomas Jensen, der er formand for specialforeningen for kurértransportører under Dansk Transport og Logistik.

- Det er fuldstændig håbløst. Jeg skal jo betale skat og moms, så hvis andre kan slippe afsted med ikke at betale det, er jeg jo i hvert fald minimum 25 procent dyrere, siger han.

Udover at være formand for foreningen er Thomas Jensen også indehaver af Rødekro Kurér.

- Dengang jeg startede, kørte vi til en kilometerpris, som vi sådan set stadig har. Og biler, brændstof og forsikringer bliver jo dyrere, så et eller andet sted er der jo et eller andet galt, siger han.

Sådan har vi gjort

  • DR P4 Trekanten har søgt aktindsigt i cirkulæreskrivelser i konkurskæden og i de tre konkurs-karantæner, som der er afsagt kendelse på.

  • Aktindsigten viser blandt andet, at firmaerne er forbundet økonomisk. Forud for konkurserne er der overført store midler mellem de enkelte firmaer.

  • For eksempel er der overført 2,4 millioner kroner fra VNL A/S til Vestegnens Have & Anlæg. På samme måde er der overført 1,35 millioner kroner fra Vestegnens Have & Anlæg til en række personer og virksomheder.

  • Blandt andet er der overført i alt 100.000 kroner til direktøren i VNL og direktøren i Vestegnens Have & Anlæg – betalinger, der er anført ”bet. Pva. Ssj ivs” – overførslerne er sket på et tidspunkt, da SSJ IVS allerede var erklæret konkurs. På samme måde er der overført 3,35 millioner kroner fra Weld ApS til Nordick Totalentreprise. Overførsler som kuratorerne ikke kan finde en forretningsmæssig begrundelse for.

  • I cirkulæreskrivelserne bliver det beskrevet, at bogføringen mangler i selskaberne, at det ikke er muligt at få fat i direktøren eller at der er tale om en stråmandsdirektør - samt at der ikke er afregnet skat og moms.

  • En række personnavne går igen i virksomhedernes historik. En tidligere direktør i BBT Service ApS deler efternavn og bopæl med en tidligere direktør i Vestegnens Have & Anlæg ApS. De to stråmandsdirektører i selskaberne deler også efternavn og bopæl.

  • Direktøren for VNL A/S var på lønningslisten hos BBT Service, og den reelle direktør for SSJ IVS er identisk med den reelle direktør for BBT Service ApS.

  • En tidligere direktør i Pro Multiservice ApS er stifter af Weld ApS, og Pro Multiservice ApS er også stifter af Vestegnens Have & Anlæg ApS.

  • Endelig er der overført medarbejdere fra det ene konkursramte firma til det næste.

  • DR P4 Trekanten har således talt med en medarbejder, der har været ansat i syv af de otte firmaer.

  • Alle firmaer i kæden har kørt som underleverandører i pakke- og kurérbranchen. Blandt andet som underleverandør på FedEx' pakkecentral i Kolding.

Facebook
Twitter