Nu lokkes flere unge endelig i lastbilen: Jeg er min egen konge

Efter store problemer med at få unge til at uddanne sig til lastbilchauffør er der nu en stigning på området.

Andreas Nissen foran favoritten blandt lastbilerne på EUC Lillebælt.

Tusindvis af kilometer på landevejene, lange køreture alene i førerhuset og et arbejdsliv fyldt med tungt gods og store maskiner.

Livet som lastbilchauffør har i mange år været svært at sælge til de unge, men nu ser det ud til, at udviklingen er ved at vende.

Nye tal fra Transporterhvervets Uddannelser viser, at der i år er otte procent flere unge i lære som lastbilchauffør sammenlignet med for to år siden.

EUC Lillebælt er et af de steder i landet, hvor lastbilchaufførerne bliver uddannet.

En af eleverne er Andreas Nissen, der er påbegyndt uddannelsen som blot 17-årig – så han må starte med teorien og vente til maj 2019, hvor han bliver 18 år, før han kan sidde bag rattet.

- Jeg har altid gerne ville være lastbilchauffør. Min far og onkel har kørt lastbil, og jeg kunne lide det fra jeg var helt lille, og jeg har altid følt mig hjemme i en lastbil, siger Andreas Nissen.

For ham er de ensomme kilometer i førerhuset mere tillokkende end det modsatte.

- Jeg kan godt lide at passe mig selv og være min egen konge. Og jeg kan godt lide at være på landevejen, siger han.

Men selv om kilometer efter kilometer køres alene på vejene rundt omkring i verden, er det ikke fordi, at man ikke kan sætte pris på sine kolleger i de andre lastbiler, mener Andreas Nissen.

- Man har et stort samarbejde ude på vejene. Man lytter til hinanden og hjælper hinanden, siger Andreas Nissen.

I begyndelsen af året viste tal fra 3F og Dansk Industri, at branchen da manglede omkring 2.500 chauffører.

Det fik Dekra, der uddanner omkring halvdelen af de nye unge chauffører, til at udstede en jobgaranti, hvis man valgte at gå den vej.

Om det er det, der har virket, vides ikke, men i hvert fald er der altså på to år kommet otte procent flere elever ind på uddannelsen.

Et skridt i den rigtige retning

På EUC Lillebælt er den procentvise stigning endnu højere.

I 2016 gik 65 elever i lære som lastbilchauffør på EUC Lillebælt. I år er det tal oppe på omkring 90 - med halvanden måned tilbage af året.

Det betyder dog ikke, at alt nu er guld og grønne skove i branchen, siger uddannelsesleder Henrik Helios fra EUC Lillebælt.

- Det er et skridt i den helt rigtige retning, at pilen nu peger den her vej. Men der er stadig lang vej igen, og vi skal blive ved med at arbejde hårdt for at få endnu flere til, siger han.

Facebook
Twitter