OL-feber og EM-eufori er unik branding for bredden. Men nu venter arbejdet

Breddeidrætten skal gøre en stor indsats for at ride med på OL- og EM-bølge.

Det danske fodboldlandshold forlader Marienlyst Strandhotel i Helsingør, tirsdag den 6. juli før semifinalen mod England. Unge håbefulde fans kigger på, og hvis de er blevet inspireret til selv at tage støvlerne på, så skal klubberne være klar til at give dem en god oplevelse, mener DBU og Idrættens Analyseinstitut. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

For en måned siden skreg vi på landsholdsstjerner som Joakim Mæhle og Mikkel Damsgaard under fodbold-EM - og nu kender vi OL-atleter som skeetskytten Jesper Hansen og dressurrytteren Cathrine Dufour.

Men det er langt fra sikkert, at den store danske sportssommer betyder flere medlemmer ude i idrætsforeningerne. Sådan lyder det fra forbund, foreninger og Idrættens Analyseinstitut.

Kigger man på forskningen, er der ikke noget, der tyder på, at guldmedaljer og medieomtale giver en eksplosion i medlemstallene.

Det siger Rasmus Klarskov Storm, der er forsknings- og analysechef i Idrættens Analyseinstitut.

- Det er bare én faktor blandt en hel række andre meget vigtige faktorer, der bestemmer, om folk dyrker idræt og motion eller ej. Så man kan ikke bare forvente, at der sker den der automatik. Det kan ske i isolerede, gunstige situationer, men det sker ikke af sig selv, siger han.

- Man er nødt til at aktivere den her effekt, der kunne være af en stor grad af medieeksponering. Der skal være de fornødne faciliteter, der skal være gode, veluddannede trænere, og man skal være klar til at imødegå en potentiel øget efterspørgsel, siger Rasmus Klarskov Storm.

Koldings atletikklub er klar til at rekruttere

Og klar er de i Kolding, hvor de i den lokale atletikklub har lagt en plan for, hvad der skal ske, når atletikdisciplinerne i Tokyo nærmer sig sin afslutning.

- Vi har lavet et rekrutteringsudvalg, der i den grad går ind og hyper atletikken, så snart OL er ved at synge på det sidste vers, siger Lars Nørgaard, der er formand for Kolding KFUM Atletik og Motion.

Også i DBU Jylland er de klar over, at man ikke får meget bedre reklame for fodbold end sommerens EM-slutrunde, hvor Danmark nåede til semifinalen.

Men breddeklubberne kan heller ikke her bare læne sig tilbage og se medlemmerne vælte ind, siger formand Bent Clausen.

Cathrine Dufour på Bohemian efter sit ridt i individuelfinalen i dressur til OL i Tokyo, onsdag den 28 juli 2021. Dressur er en af de sportsgrene, som man nok ser mere til ved et OL, end man gør til hverdag. (Foto: liselotte sabroe © Ritzau Scanpix)

- Rent omtalemæssigt og brandingmæssigt, er det fantastisk med det EM, vi har haft, og at vi har gode landshold både på herre- og kvindesiden. Men det helt afgørende er, at der er dygtige voksne omkring børnene, så de får en rigtig god oplevelse, når de kommer i fodboldklubberne. Trivsel er nøgleordet, siger han.

Det er de bevidste om i Hedensted.

I fodboldklubben Hedensted IF mærkede de EM-feberen denne sommer. Men opgaven er at få dem, der nu har snuset til fodbolden, til at blive hængende efter sommerferien.

- På vores fodboldskole, som vi havde lige før sommerferien, da EM var på sit højeste, var der flere tilmeldte, end der har været i de senere år. Så fundamentet er klar, men det kræver, at vi får nogle frivillige, som er med på sidelinjen til at organisere, at vi kan få nogle flere folk ind i klubberne, siger formand Henrik Lundsgaard.

Facebook
Twitter