Piloter siger vemodigt farvel til fly: Bliver smeltet om til øldåser

Elsket - men gammelt - fly får nyt liv som dåser.

Flyet har været på vingerne 70.000 gange. Så nu bliver det skrottet, smeltet om og genbrugt som øldåser. (Foto: Anna Zvereva - CC BY-SA 2.0 © Anna Zvereva - CC BY-SA 2.0)

Om kort tid sender flyselskabet Danish Air Transport i Vamdrup et højtelsket fly ud på sin sidste flyvetur.

OY-RUD har snart været på vingerne 70.000 gange, og så må det ifølge fabrikken, fransk-italienske ATR, ikke flyve mere.

- Hun er en ældre dame, som startede sit liv i Finland for mange siden, og hun har været i vores flåde i mange, mange år, fortæller Jesper Rungholm, der er administrerende direktør i Danish Air Transport.

Se billeder af flyet i forskellige bemalinger gennem årene, ved at klikke på linket her. De senere år er det især rejsende mellem Karup og København, og Rønne og København, der haft fornøjelse af flyet.

Trist og vemodigt farvel til elsket fly

Jesper Rungholm glæder sig ikke til den dag, hvor de skal sige farvel til det trofaste og stabile ATR-72. De seneste år har det fungeret som back up-fly, der er blevet trukket af hangaren, når selskabets øvrige fly har været til service eller på anden måde ud af drift.

- Der er almindelig vemod og tristhed i hele flokken af piloter og mekanikere over, at det her fly skal ud. Vi har altid kunnet stole på flyet. Når vi har trykket på knappen, så er det startet hver gang, siger han.

At der i høj grad har været brug for OY-RUD viser opslag på hjemmesider, der følger flytrafikken. Her kan man se, at OY-RUD i den forløbne uge har været i fuld sving med at flyve på tværs af landet.

Kunne flyve mange år endnu

Jesper Rungholm fra Danish Air Transport siger, at det 28 år gamle fly formentlig kunne have fløjet i mange år endnu, men fabrikkens regler gør, at det skal skrottes.

- Egentlig er det ikke nogen høj alder. RUD har haft et fantastisk liv fra første færd. Finnair laver noget af den bedste vedligeholdelse, og så vi haft det bagefter, siger han.

Søsterflyet, OY-RUR, skal overtage rollen som back up, men det har på et tidspunkt været udsat for en lidt dårlig behandling, og det kan man mærke i dag, forklarer Jesper Rungholm.

Aluminium
  • Næstmest anvendte metal i verden efter jern
  • Har kun været bredt anvendt i 50 år
  • Det er meget billigere at genbruge, end at udvinde nyt
  • Kina er verdens største producent

Kilde: Videncenter for mineralske råstoffer og mineraler (GEUS)

OY-RUD runder 70.000 flyvninger på et eller andet tidspunkt i september.

Den allersidste tur går til Kaunas i Litauen, hvor flyet bliver skilt ad i småstykker og strippet for alt af værdi.

Skål - flyskroget ender som øldåser

Det meste af indmaden kan genbruges. Det gælder både instrumenter, stole og andet inventar.

- Langt det mest er ikke længere originalt. Det er blevet skiftet en - to - eller måske ti gange i den tid flyvemaskinen har fløjet, siger Jesper Rungholm.

Til sidst er der kun aluminiumsskroget tilbage, som kan smeltes om og bruges til øldåser.

Danish Air Transport får i stedet to helt nye og opdaterede fly af samme type, der skal bruges til indenrigsflyvninger fra København til Rønne og Karup.

KONTAKT REDAKTIONEN

Skriv til os på trekanten@dr.dk. Du kan vedhæfte billeder, dokumenter eller videofiler, som du gerne vil dele med os.

Det er ikke sikkert, at DR bruger dit materiale. Det vurderer redaktionen. Når du sender materiale til os, kan DR frit offentliggøre og bruge dit indhold overalt i DR’s medier. Du vil blive krediteret.