Rikke troede, hun var dum hele sin skoletid: Ny teknologi hjælper ordblinde godt på vej

Moderne teknologi har gjort det nemmere at være ordblind, og efterskoler med specifikt fokus på ordblinde hjælper mange unge.

Rikke Møller (t.v.) er 16 år og går på Kragelund Efterskole nær Hedensted, hvor hun får undervisning, der hjælper hende som ordblind.

I slutningen af 8. klasse fik nu 16-årige Rikke Møller at vide, at hun var ordblind.

Inden da gik hun og troede, at hun var dum. Sådan havde det været gennem hele folkeskoletiden.

- Det var helt sikkert også det, jeg ville have følt senere hen, hvis jeg ikke fandt ud af, at jeg var ordblind, siger hun til dr.dk.

I dag går hun på Kragelund Efterskole nær Hedensted, hvor man har specialiseret sig i undervisning af unge med læse- og stavevanskeligheder. Skolen har mange års erfaring i at undervise ordblinde.

- Jeg var nervøs, men jeg glædede mig helt vildt meget til at komme i gang, fordi jeg vidste, at der var en masse, der havde det ligesom mig her, og at jeg var ikke anderledes, siger Rikke Møller.

Teknologien vinder frem

Sammenholdet på efterskolen og det, at alle er i samme båd, giver hende selvsikkerhed, og det er i det hele taget - i kraft af den teknologiske udvikling - blevet nemmere at være ordblind, fortæller Mogens Schmidt, der er formand for Ordblindeforeningen.

Han peger på teknologiske muligheder som computeroplæsning af tekster, der nu er blevet meget mere tilgængelige.

- Det gør en verden til forskel. Når man før ikke kunne læse med øjnene, kan man nu læse med ørerne, fordi man kan få det læst op, siger Mogens Schmidt.

'Du skal bare læse og læse'

At det er nemmere at være ordblind i dag, er også hvad efterskoleeleven Nicolai Skree får at vide derhjemme.

- Jeg har en far, der også er ordblind, så selvfølgelig har jeg hørt mange historier om, at jeg på en måde er heldig, at jeg har de muligheder, jeg har. Min far har altid fået at vide, at han bare skulle læse og læse, og at han ikke ville blive bedre på andre måder, siger Nicolai Skree, der er 16 år gammel.

Han bruger især programmer på computer og telefon, der kan læse teksten højt for ham.

Formanden for Ordblindeforeningen peger dog på, at det bestemt endnu ikke er helt uden udfordringer at være ordblind.

- Der kan være tekniske problemer, og har du ikke din mobiltelefon med, kan det være en stor udfordring. Det er blevet nemmere, men der skal gøres en stor indsats, for der er mange skoler i Danmark, der slet ikke har taget den nye teknologi til sig, siger Mogens Schmidt.

Følte sig anderledes

Før Rikke Møller kom på Kragelund Efterskole, var hun ikke tryg i undervisningen på sin folkeskole.

- Jeg følte mig anderledes, og folk spurgte hele tiden om, hvorfor jeg fik læst op og så videre. Jeg følte heller ikke, at lærerne helt var opmærksomme på, at jeg var ordblind. Jeg er blevet mere selvsikker nu, og jeg tager den mere med ro, siger hun.

I takt med at teknologien på området er blevet bedre, er der også blevet stillet større akademiske krav til de ordblinde, mener Jens Lau, der er rektor på Kragelund Efterskole.

Derfor bliver it-løsningerne også vigtigere.

- Vores it-hjælpemidler er blevet det bærende princip og et helt uundværligt redskab for vores elever, siger han.

Ordblindeforeningen vurderer, at seks til otte procent af en skoleårgang er ordblinde.

FacebookTwitter