Shitstorm rammer Legoland på Facebook

Et indlæg på Legolands facebookside kritiserer Legoland for at være for kommercielt. Det har fået debatten til at rulle på internettet, hvor omkring 5000 synes godt om det kritiske indlæg.

Legoland er blevet udsat for en shitstorm, der kritiserer parken for at være alt for kommerciel. (© Legoland)

Legoland er havnet i et uvejr på Facebook - en såkaldt shitstorm.

I et indlæg på Legolands facebookside skrev en kunde, Bodil-Marie Gade,  for et par dage siden, at hun mener, at forlystelsesparken er blevet for kommerciel. Det handler kun om, hvor mange penge, man kan få gæsterne til at aflevere.

 

5000 synes godt om kritik

Siden er hendes indlæg blevet kommenteret mere end 300 gange, og næsten 5000 har klikket på 'synes godt om'.

Se det kritiske opslag på Legolands Facebookside

Bodil-Marie Gade var søndag i Legoland med familien, og den oplevelse valgte hun tirsdag aften at skrive om på Legolands facebookside.

- Det er selvfølgelig et forsøg på, at nå forholdsvist bredt ud, så andre også havde mulighed for at læse det, forklarer hun.

Fik meget større omfang

Den mulighed var der mange, som greb. Også mange flere, end Bodil-Marie Gade havde forestillet sig.

- Det havde jeg overhovedet ikke forventet, forklarer hun.

-  Jeg var da godt klar over, at der var nogle, som ville læse det, og at der ville være nogle, som havde haft en lignende oplevelse, og sikkert også nogle, som var helt anderledes positivt stemt. Jeg havde ikke regnet med, at så mange ville have en holdning til det. Det er kommet bag på mig, siger Bodil-Marie Gade.

Legoland havde bestemt heller ikke regnet med, at indlægget i den grad ville sætte gang i debatten, siger pressechef Jonas Søndergaard.

- Det havde vi helt ærligt ikke set. Det er meget svært at forudsige, hvad der starter folkestemninger, og får sat tingene i gang, siger han.

Glad for debatten

Han siger, at Legoland er glade for den megen opmærksomhed, også selv om udgangspunktet er et kritisk indlæg.

- Min første indskydelse var, at her var et menneske, der havde tænkt sig om, og havde sat ned, og skrevet nogle ting, som hun følte for, siger pressechefen.

I første omgang svarede Legoland ikke på indlægget, men efterhånden begyndte flere og flere at blande sig i debatten.

 - Vi fulgte med derinde (på Facebook, red.), og kunne efterhånden som det eskalerede, se at der var behov for, at vi svarede, siger Jonas Søndergaard, pressechef i Legoland.

Ekspert: Godt træk af Legoland

Det var et rigtigt godt træk af Legoland, mener kommunikationsrådgiver Astrid Haug. Hun rådgiver virksomheder om brug af sociale medier, som eksempelvis Facebook.

Hun fortæller om Arla, som var ude i en shitstorm. De gik i dialog med det samme omend de havde sat autosvaret på, vurderer Astrid Haug.

Sådan håndterede Arla en shitstorm:

- De har håndteret det efter bogen. De er gået ind og og har svaret hurtigt på den kritik, der bliver rejst på Facebook.

- Deres svar er lidt et forventeligt standardsvar, og der kunne man som forbruger godt ønske sig, at de havde taget skridtet videre, og havde sagt, at vi rent faktisk er interesserede i at forbedre vores produkt, siger Astrid Haug.

Prisen for Legoland-besøg optager folk

For når der kommer så mange kommentarer, så viser det, at er emnet noget, mange er optagede af, mener hun.

- Der er sikkert mange, der kan genkende situationen, og man kan se, at kommentarerne deler sig i to. Der er dels dem, der bakker kritikken op, og så er der dem, der siger 'spis nu brød til', og gå et andet sted hen, eller lav noget andet med dine børn. Men det tyder på, at mange er optagede af, hvad det koster at tage i Legoland, siger Astrid Haug.

Legolands pressechef Jonas Søndergaard siger, at parken vil tage kontakt til Bodil-Marie Gade, der skrev det kritiske indlæg, for at høre nærmere om hendes synspunkter.  Shitstorme er en bølge af protester

Shitstorme betegner en bølge af protester, der har deres udspring i sociale medier.

Den mest kendte shitstorm i Danmark, var den der ramte Danske Banks imagekampagne 'New Standards'.

Her brugte banken blandt andet billeder af protestbevægelsen Occupy Wall Street. Bevægelsen opstod som en reaktion på finanskrisen, og kritiserer blandt andet finansverdenen og dermed bankerne.

Det faldt ikke i god jord, og der rejste sig en bølge af protester på de sociale medier.  

Facebook
Twitter