Skolelukning blev en integrationssucces

Tre år efter, at 53 tosprogede børn blev tvunget til at skifte skole i Kolding, er de nu velintegreret på deres nye skoler.

Ahmed Idriis går i 4.c på Bramdrup skole.

- Det var dejligt. Jeg har fået nogle nye venner nu.

Sådan beskriver Ahmed Idriis det skoleskifte, han og 52 andre elever måtte lave, da byrådet i Kolding for tre år siden lukkede Dronning Dorothea Skolen.

Skolen havde for få elever og for mange af dem, der var tosprogede. Faktisk dem allesammen.

Men kan man tillade sig at lukke en skole bare fordi, at eleverne taler to sprog?

Ja. Hvis det går ud over børnenes integration, mener formanden for Kolding Kommunes børne- og uddannelsesudvalg Christian Haugk (S).

De tosprogede børn havde brug for at gå i klasse med nogle med en anden kultur.

- Det er kun gennem de relationer, at vi lykkes med reel integration, siger han.

Der var ellers meget modstand mod flytningen - især fra forældrene på de skoler, der skulle tage imod eleverne. Børnene var for forskellige, mente forældrene.

Men hvordan er det så gået for børnene?

- Vi har det rigtigt godt. Vi er rimeligt forskellige, men vi har det bare godt.

Sådan fortæller Roda Yusuf, der gik i 6. klasse, da hun skulle skifte skole. Hun er godt klar over, at hun selv og de nye venner er forskellige på nogle områder - for eksempel med religion.

Men de har også mange ting til fælles.

- Islam og kristendom er religioner, men man kan jo have forskellige interesser som for eksempel fodbold. Religion er jo ikke det vigtigste i et venskab, siger hun.

Netop fodbold er blevet et fællessprog for mange af børnene. Spillet "mur" har faktisk været med til at nedbryde nogle af dem.

Blandt andet for Ahmad, der i dag går i 4. klasse.

- Man hygger sig, får nogle gode hold og man er sammen med sin klasse. Jeg elsker bare fodbold, siger han.

I dag har børnene det godt med hinanden. Og det fik de faktisk ret hurtigt, også selvom der var en del skepsis op til.

Det fortæller Hans Jørgen Kjær, der er tidligere SFO-leder på Dronning Dorotheaskolen.

- Da dagen kom, var der stadig lidt skepsis, men den fordampede faktisk fantastisk hurtigt. Der blev dannet nye kammeratskaber børnene imellem. Det har gjort, at man i dag ser glade børn, siger han.

Børnene fra Dronning Dorthea skolen er ikke kun blevet glade - de er faktisk blevet integreret. For eksempel i sportsklubberne.

Ifølge Hans Jørgen Kjær er 80 procent af eleverne i dag medlem af en forening.

Netop derfor mener han, at vi kan lære så meget af børnene, og det de har gjort på Bramdrup Skole.

- Det er nok os voksne, der ligger inde med de fleste fordomme. Der har vi meget at lære fra børnene. Mangfoldigheden er i hvert fald med til at skabe en udvikling, siger han.

Elias Jabarkhei går i 6. klasse og har udviklet sig gennem de sidste år. Han havde nemlig også en del fordomme, inden han startede på Bramdrup Skole.

- Før i tiden var jeg ikke så vild med danskere, fortæller han.

Men de sidste tre år har han virkeligt lært noget i skolen.

- Jeg tror det var fordi, jeg gik på en skole, hvor det kun var lærerne, der var danskere.

- Her er der muslimer, kristne og alt muligt. Man lærer virkelig noget. Jeg synes, det er godt, fordi man så lærer alle de gode sider at kende. I dag kan jeg godt være gode venner med dem, siger han.

Facebook
Twitter