Slut med skolebøgerne om fem år

Computere, tablets og telefoner er så udbredte i folkeskolen, at den klassiske papirbog er helt væk om kun få år.

Snart foregår al undervisning i Folkeskolen på computere og tablets, som oftest er købt af forældrene. (Arkivfoto) (Foto: Camilla Faurholdt-Löfvall © DR)

Fra 2012 til 2014 er der blevet brugt over en milliard kroner i de danske skoler på at lave trådløse netværk og sætte servere op, sådan at computerne kan fungere i undervisningen, siger, Konsulent i Kommunernes Landsforening (KL), Michael Hald.

Det kommer til at betyde, at skolebøger bliver et sjældent syn om bare fem år, spår Cathrine Hasse, der er professor ved Aarhus Universitet ved Institut for Uddannelse og Pædagogik.I løbet af en fem års tid ikke er der ikke mange bøger tilbageCathrine Hasse, professor, Aarhus Universitet- Det er selvfølgelig noget af en påstand, men vi bygger det blandt andet på vores undersøgelser af, hvad lærerne selv forklarer, er deres vigtigste arbejdsredskaber i skolen.Det er over 80 procent, der svarer, at det er de elektroniske medier som computere, telefoner tablets, og interaktive tavler.- Set i det lys og i forhold til de store investeringer der har været i ny teknologi i folkeskolen i de her år, så er det nok ikke noget helt forkert gæt, at der i løbet af en fem års tid ikke er mange bøger tilbage i folkeskolen, siger hun.Lærerne er ikke parateDet bliver dog ikke problemfrit at omstille undervisningen til den elektroniske fremtid, for der mangler nemlig viden om hvordan læring, og teknologi skal spille sammen, siger Cathrine Hasse.- Der har været store investeringer i de elektroniske medier, men det er ikke sådan, at man har fået lærerne med på at bruge de her medier, siger hun.Cathrine Hasse mener, at der er behov for at skabe et rum for at debattere, internt i lærergrupperne, om, hvordan man bedst bruger de nye platforme til læring. Selv de nyuddannede lærere har ikke fået teknologiforståelsen ordentligt med sig.Køb selv en computer til dit barns skolegangDer mangler en generel forståelse af, hvordan teknologi og faglighed spiller sammen, og derfor er der behov for, at man opgraderer på det her område.Sådan lyder opfordringen fra et stigende antal kommuner, som gerne ser, at det ikke er skolerne, men forældrene, der udstyrer børnene med en computer til undervisningen.'Bring your own device', hedder konceptet, og det er en del af regeringen og KL’s plan for øget anvendelse af it i folkeskolen.

- Mit bud er, at omkring halvdelen af landets kommuner allerede gør det, siger konsulent i Kommunernes Landsforening, Michael Hald.Kommunerne må ikke kræve, at eleverne selv medbringer computere og tablets, men de må gerne opfordre til det.KL: Der er klare fordele ved egne computere Der er klare fordele ved, at eleverne bruger deres egne enheder, mener Michael Hald, for eleverne kender nemlig deres egne computere godt, og ved hvordan de virker.- Det kan sammenlignes med din telefon i lommen, hvor du selv har installeret de apps og indstillinger, som du bedst kan bruge, siger han.Men der er også ulemper ved metoden, som gør det mere uoverskueligt for lærerne at hjælpe eleverne med at holde computeren kørende.-Når it-udstyret skal vedligeholdes og opdateres i forhold til browsere og sikkerhed, så har læreren ikke en jordisk chance, for at kunne hjælpe eleven, siger Michael Hald.Det er elevernes ansvar at opdatereChefkonsulent i Vejle Kommune, Mads Bro Christensen, er dog ikke nervøs for at elevernes computere ikke er opdaterede.- Vi synes, at det er super vigtigt, at børnene tager ansvar for egen læring.Den læring omfatter også computere, derfor er det også elevernes eget ansvar, at finde ud af hvilken browser de skal bruge. Desuden er der en elevpatrulje, som kan hjælpe, når der skal opdateres, siger han.Det er lidt unfair for forældrene, at de skal bruge penge på en computerAlexander Kaas Hveisel Pedersen og Mads Møller Mathiasen, Søndermarksskolen, Vejle Det er unfair at forældrene skal betale  På Søndermarksskolen i Vejle er det så godt som alle eleverne i fjerde til niende klasse, der bruger deres private computer i undervisningen.Og der er klare fordele ved at bruge elektronikken i undervisningen, siger Alexander Kaas Hveisel Pedersen og Mads Møller Mathiasen fra 7.B.

- Det er en fordel, hvis vi skal lave projektarbejde eller gruppearbejde, hvor vi skal lave en præsentation for klassen, så går man ind og læser, og finder informationer, siger drengene.- Men det kan også være lidt unfair for forældrene, at de skal til at bruge penge på en computer, for at børnene kan være med til undervisningen, lyder det. 

Facebook
Twitter