Sociale medier presser etablerede frivillige organisationer

Det er ikke nødvendigvis godt, at mange laver frivilligt arbejde udenom de velgørende organisationer, mener Frivilligrådet.

Vi bruger i høj grad de sociale medier til at lave frivilligt arbejde (arkivfoto). (© Colourbox)

Velgørende organisationer er under pres, og det kommer fra de sociale medier.

Mange laver gerne frivilligt arbejde, men flere gør det uden om de organisationer, der traditionelt har taget sig af det.

Det er ikke nødvendigvis godt, mener formand for Frivilligrådet, Vibe Klarup Voeetmann.

- Det er et problem, at vi som enkeltpersoner ikke kan se helheden. Vi kommer til at stå i vejen for en koordineret indsats, siger hun.

Frivillig indsats gav stor respons

Lene Thomassen er en af dem, der har brugt de sociale medier til at hjælpe. Hun har kræft og opfordrede via Facebook andre til at strikke benvarmere og handsker til brug under kemobehandlinger.

Hun fik på kort tid stor respons og måtte bede folk slå koldt vand i blodet, mens hun tjekkede, hvor mange benvarmere, der egentlig var brug for.

Vibe Klarup Voeetmann mener dog ikke, man skal bremse frivilligheden på de sociale medier.

- Man skal lade sig begejstre af, det er muligt at mobilisere folk og så prøve at pege nogle af initiativerne hen i mere formaliserede rammer, siger hun.

Facebook
Twitter