Støjskærme skal skrue ned for trafiklarmen, men det virker ikke hos Karina

Tre milliarder kroner skal skrue ned for trafikstøj. Men støjskærme virker ikke altid så godt, som naboerne håber, siger ekspert i støj.

Karina Østergaard Svendsen bor i Bramdrupdam ved Kolding lige ved siden af Motorvej E45. For halvandet år siden blev der sat en støjskærm op, men familien kan ikke mærke forskel. (Foto: Nicolai Dandanell Christensen)

Der er milliarder på vej til nye motorveje i den nye infrastrukturaftale, som er vedtaget af et flertal i Folketinget, og som blev præsenteret mandag.

Men med flere veje følger også mere trafikstøj. Derfor er der også sat tre milliarder kroner af til at dæmpe støjen hos dem, der er naboer til meget trafikerede veje.

Støjskærme er et af midlerne til at skrue ned for den evindelige rumlen fra trafikken.

Karina Østergaard Svendsen fra Bramdrupdam udenfor Kolding håbede da også, at hun kunne begynde at bruge sin terrasse igen, da hun fik sat en støjskærm op for halvandet år siden.

I gennemsnit drøner 87.00 biler i døgnet forbi hendes hus, der ligger lige ved siden af motorvej E45 viser målinger fra Vejdirektoratet.

Men den 58 millioner kroner dyre støjskærm, har ikke virket så godt, som Karina Østergaard Svendsen havde håbet.

- Jeg kan umiddelbart ikke høre nogen forskel overhovedet. Det er selvfølgelig mentalt rigtig hårdt, siger hun.

Så der er stadig nogle dage, hvor familien bliver indenfor.

- Hvis vinden er stik vest, så opholder vi os ikke på vores terrasse, siger Karia Østergaard Svendsen.

- Man kan dæmpe støjen, men ikke fjerne den, siger specialist

Men det er urealistisk at tro, at man kan slippe af med støj fra de meget trafikerede veje.

Det siger seniorspecialist i Rådgivningsvirksomheden Rambøll Allan Jensen. Han ved en masse om støj og akustik.

- Man kan dæmpe støjen, men man kan ikke fjerne den. Og det er heller ikke altid, at den dæmpning, man oplever er, som man har drømt om. Og så kan jeg godt forstå, at man bliver skuffet, siger han.

Hvis støjskærme skal have en effekt, skal de stå så tæt på vejen som muligt. Og det kan være svært ved motorveje, fordi der er langt hen til de fjerneste vejbaner.

Men det har også betydning, hvor høj skærmen er.

- Jo højere den er, jo mere dæmpes lyden. Men der er måske også grænser for, hvor høje anlæg, man har lyst til at lave, siger han.

Allan Jensen mener dog, at de tre milliarder kroner, der er sat af til støjreduktioner de næste 14 år, vil gøre en forskel.

- Samlet set kan støjgener og støjpåvirkninger fra motorveje begrænses med en rimelig effekt med støjskærme. Det er det bedste redskab, vi har, siger Allan Jensen.

Støj forstyrrer nattesøvnen, og det er skidt for helbredet

Og det er vigtigt at gøre noget ved trafikstøjen, for den påvirker vores helbred, siger Mette Sørensen.

Hun er seniorforsker hos Kræftens Bekæmpelse og professor på Roskilde Universitet og har især beskæftiget sig med, hvordan den vedvarende støj fra trafikken påvirker vores helbred.

Hun kan se fra forskellige forskningsresultater fra både Danmark og udlandet, at det især kan påvirke helbredet negativt, hvis man er udsat for trafikstøj om natten

- Det kan forstyrre ens nattesøvnen, og vi ved, at det at være forstyrret i søvnen er skadeligt for vores helbred, siger hun.

Forskningen viser, at trafikstøj øger risikoen for blodpropper i hjertet, slagtilfælde og type 2 diabetes.

Vejdirektoratets kort over særligt støjbelastede boligområder over 65 dB fra 2020. (© Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering. Vejdirektoratet)

Næsten hver tredje bolig er belastet med trafikstøj

Ifølge Miljøstyrelsen er næsten hver tredje bolig i Danmark belastet med trafikstøj over styrelsens grænseværdi på 58 dB.

- Det svarer til, at omkring 1,2 millioner mennesker er udsat for trafikstøj i niveauer, som overstiger den danske grænseværdi, siger Mette Sørensen.

Og det kan være svært selv at gøre noget ved. Mette Sørensens bedste råd er at sørge for, at soveværelset vender væk fra den støjende vej og eventuelt skifte til lydisolerende vinduer.

- Men ud over det så er det politikerne, som skal gøre noget ved vejene - eller sætte støjskærme op, siger hun.

Der er afsat 64 milliarder til vejprojekter og 86 milliarder til jernbaneprojekter i infrastrukturaftalen.

Og aftalen blev indgået søndag af Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne.

Facebook
Twitter