Togpersonale udsættes for mere vold og chikane

Nogle togpasserer kan ikke finde ud af at opføre sig ordentligt, når de kører i tog. Det går ud over togpersonalet, som må finde sig i brok, trusler og slag.

Trusler, skæld ud og knytnæver er i stigning i de danske tog. (arkivfoto)

Skældsord, der flyver gennem luften, er blevet hverdag i de danske tog. Togpersonalet skal nemlig finde sig i flere og flere tilsvininger, trusler og overfald fra passagererne.

Det skete for Leif Sørensen, der er togfører i Fredericia, da han i februar tog en passager i at køre uden billet.

- Han kaldte mig bøsserøv, og han blev ved med at spørge ind til, hvorfor han skulle have en kontrolafgift.

Leif Sørensen gav dog alligevel passageren en bøde og forlod vognen, men det var ikke nok til at berolige passageren.

- Da jeg gav signal til afgang fra Lunderskov, så kunne jeg se, at han kom imod mig. Så gik jeg væk fra ham og ud mod lokomotivføreren. Jeg følte mig utilpas ved situationen og truet, siger han.

Ballade i toget er blevet mere almindeligt

Leif Sørensens historie er langt fra enestående. I de første ti måneder af året er 262 togførere blevet tilsvinet, truet eller overfaldet i DSB's tog, og tallet er stigende, fortæller Kirsten Andersen, der er hovedkasser hos togpersonalets fagforening, Jernbaneforbundet.

Tallet havde stabiliseret sig i de senere år, men nu er det stigende for den personalegruppe, der kontrollerer billetter i togene.

- Det spænder meget vidt, lige fra at man kan blive kaldt alt muligt, til at man bliver spyttet på, og så er der også nogen, der bliver udsat for skub og slag, siger Kirsten Andersen.

Knytnæverne sidder løst

I halvdelen af de 262 tilfælde har konflikter mellem togpersonale og passagerer udviklet sig til vold mod personalet.

Hos trafikselskabet Arriva oplever salgschef Winnie Højer, at situationerne bliver værre.

- De bliver meget grovere af karakter, end de har været før. Tidligere kunne man nøjes med at sige grimme ord, nu bliver det mere råben og mere aggressivt.

Hun understreger, at Arriva tager situationerne meget alvorligt. Derfor er de gået i gang med at uddanne personalet i konflikthåndtering.

- Det er jo ingen hemmelighed, at vi skal lade være med at eskalere konflikterne, så det øver vi os i. Desuden har vi samtaler med vores medarbejdere, hvor vi får talt tingene igennem.

Vi trækker os når der er vold i luften

Hos DSB gør man alt, hvad man kan, for at sikre, at medarbejderne er trygge på arbejde.

-Vi er meget klare i mælet overfor vores personale. Hvis de står i en situation, der kan udvikle sig til vold og trusler, skal de trække sig, siger Anette Haugaard, der er chef for det kørende personale i DSB.

Hun finder det bekymrende, at sammenstødene bliver grovere. Men hun fastholder, at DSB gør nok for at uddanne personalet til at håndtere ubehagelige passagerer.

-Konflikthåndtering er allerede en del af uddannelsen for vores togførere. Derudover har vi emnet oppe på en undervisningsdag til næste år, fortæller hun.

Ikke alle voldstilfælde registreres

Dansk Jernbaneforbund regner med, at op mod 25 procent af konflikterne med passagererne aldrig bliver registreret.

Facebook
Twitter